aa
a
aKocie przepisy i nie tylko, czyli co słychać u Hello Kitty i jej przyjaciół?

Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Jak wspomóc rozwój mowy rocznego dziecka?

Dzień Dobry Pani Profesor,

nasz roczny synek nie mówi, posługuje się jedynie głoskami "eeee yyyy", czasem "baaa". Wszystko rozumie, reaguje na polecenia, pokazuje palcem obrazki w książeczce itd. Problem jest z mową. Wcześniej mówił "mamama", "bababa", czasem "tata", a teraz pokazuje palcem i robi "eeeeee". Bardzo dużo z nim rozmawiamy, pokazujemy, powtarzamy sylaby, ale on nie powtarza. Zakupiłam książki "Słucham i uczę się mówić" samogłoski i wykrzyknienia oraz wyrażenia dzwiękonaśladowcze i chce rozpocząć stymulację. Jak powinno to wyglądać u tak małego dziecka? Wiem, że powinien słuchać w słuchawkach, ale czy pokazywać mu również w tym czasie obrazki z książek? Co zrobić, jeśli dziecko nie będzie chciało słuchać 6 minut? Czy mogę w tym czasie go czymś zająć np. pokazywać zdjęcia, itd? I jeszcze kwestia eliminacji dzwięków. Nie oglądamy przy nim w ogóle tv ani nie słuchamy radia, ale co z zabawkami z melodią? Synek zasypia też przy muzyce relaksacyjnej (z odgłosami ptaków i delikatną melodią bez śpiewu). Czy z tego również należy zrezygnować? Bardzo proszę o wskazówki i odpowiedzi na moje pytania.

Pozdrawiam,
Karolina
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Karolino,

 

synek nie musi oglądać obrazków w książeczkach. Zwykle dziecko siedzi u rodzica na kolanach, a dorosły pokazuje obrazek, ale obraz nie jest tak ważny jak samo słuchanie. Jednak dziecko nie może wówczas oglądać zdjęć, czy innych obrazków, bo to nie ma sensu. Proszę skrócić czas jednorazowego słuchania do 1,5 minuty.


Dopóki nie pojawią się pierwsze słowa i świadome nazywanie osób i obiektów, proszę wyłączyć wszystkie zabawki dźwiękowe, a do snu śpiewać dziecku. Lepiej nawet zostawić je samo niż nadmiernie pobudzać prawą półkulę mózgu. Dla Pani jest to śpiew ptaków, ale dla małego dziecka, które nie ma takich doświadczeń to powtarzające się, stereotypowe, niewerbalne dźwięki, silnie pobudzające prawą korę.


Proszę na stronie - www.konferencje-logopedyczne.pl na kanale YouTube zobaczyć jak ćwiczy Tytus, to pozwoli nam zrozumieć jak ważna jest wczesna stymulacja.


Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska 

Zobacz inne porady w tematyce: rozwój mowy, problemy z mówieniem

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.
a

Przeczytaj również

Warto zobaczyć

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). Pragniemy poinformować cię iż dbamy o twoją prywatność i bezpieczeństwo twoich danych. Stosujemy się do zasady minimalizacji zbieranych danych. Strona czasdzieci.pl używa plików cookie by świadczyć Państwu usługi na najwyższym poziomie. Możecie Państwo w każdej chwili zmienić ustawienia cookie swojej przeglądarki. Więcej informacji oraz przysługujące ci prawa znajdziesz w naszej Polityce prywatności. Zamknij (×)