Szanowna Pani,
do ćwiczenia artykulacji polecam "Trudne głoski" (www.arson.pl), synek powinien słuchać tej płytki kilka minut dziennie, w słuchawkach. Puszczanie jej z tzw wolnego pola nie ma żadnej wartości terapeutycznej. Echolalie często mają charakter nieświadomej autostymulacji; może Pani próbować je wyłączać poprzez stosowanie ustalonego gestu np. "cisza" (przykładanie palca po ust) czy "uwaga" (uniesienie palca wskazującego do góry), tak aby synek zwracał uwagę, że powtarza frazy. Ważne jest również, aby nie odpowiadać identycznie na to samo pytanie zadane po raz kolejny, tylko powiedzieć "już Ci odpowiedziałam" lub "Już to wiesz".
Do ćwiczenia narracji bardzo dobrze nadaję się prowadzenie "dziennika wydarzeń" czyli terapeutycznej formy pamiętnika, zasady jego prowadzenia znajdzie Pani m.in w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci". Warto codziennie wieczorem ćwiczyć narracje poprzez opowiadanie co wydarzyło się w ciągu dni, np. prosi Pani synka o przypomnienie sobie trzech wydarzeń z mijającego dnia (chodzi o "wyjątkowe" wydarzenia np. przedstawienie w przedszkolu itp, a nie śniadanie, obiad i podwieczorek), następnie układanie z nich "opowiadania" w kolejności chronologicznej, a na końcu zadawania pytań np. co robiłeś na początku? bo robiłeś przed czymś? Może Pani zacząć ćwiczenia od porządkowanie linearnego wydarzeń, które miały miejsce już po powrocie do domu.
Trudno stwierdzić czy Pani synek ma zaburzenia ze spektrum autyzmu, określenie tego "zdalnie" jest, pomijając kwestie etyczne, niemożliwie. Diagnozę stawia się m.in. w Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych, można ją uzyskać również w naszym Centrum. Na badanie zapisujemy pod numerem tel. 514-553-534
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł
Komentarze