Droga Pani Joanno,
rzeczywiście Córeczka powinna już używać czasowników i łączyć je z rzeczownikami. Oczywiście rozwój dzieci nie przebiega identycznie, ale Pani chciałaby, by Jej dziecko rozwijało się optymalnie. Tego przecież pragnie każda odpowiedzialna matka. Od poziomu rozwoju mowy zależy intelektualny i społeczny rozwój dziecka, dlatego radzę wspierać nabywanie systemu językowego. Proszę na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl na kanale You Tube zobaczyć jak ćwiczy 16 miesięczny Tytus. Polecam do stymulacji słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze