Dziwne zachowania - czy to autyzm?
Witam,
zauważyłam od pewnego czasu dziwne zachowania mojego synka (2 lata i 7 miesięcy). Często kręci się w kółko i to bardzo długo, jest bardzo nerwowy i mało mówi: jedyne słowa jakie wymawia to: mama, tata, kółko, kuku, nie, ta i wyrazy dźwiękonaśladowcze, takie jak: brum brum, hau, miau. Reaguje na swoje imię i rozumie, co się do niego mówi. Bawi się z młodszą siostrą, przytula ją, całuje, do nas też przychodzi żeby dać buziaka i się przytulić. Jednak zabiera siostrze zabawki i dokucza. Jest bardzo wstydliwy, boi się obcych, ale myślę, że to ma genetyczne, ponieważ ja też będąc małą dziewczynką tak samo reagowałam na nieznajomych.
Synek potrafi nakarmić siostrę, jednak sam nie je, ponieważ nie umie gryźć i połykać większych kawałków jedzenia. Je tylko zupki zmiksowane. Jeśli dam mu zupkę z jakimś kawałkiem ziemniaczka czy innego warzywa - ma odruch wymiotny, co też bardzo mnie niepokoi. Jeśli chodzi o aspekty społeczne to nie ma z tym problemu: układa lalę w wózku, przykrywa itd. Umie narysować ładne kółko na tablicy, z kredek układa kwadrat i trójkąt, odkąd mu pokazałam, jak to robić. Dużo rzeczy układa w rządku: auta, poduszki, kredki, ale nie wiem, czy to nie przez to, że sama mu pokazałam żeby autka tak układał. Podkreślę jeszcze, że jak miał ok. 8 miesięcy to gaworzył, a później miał taką jakby przerwę, nie używał słów, a tylko pokazywał paluszkiem, jeśli coś chciał. Tak jest do teraz, z tym, że pojawiło się parę słów. Chodzę z Nim do Ośrodka Wczesnej Interwencji od grudnia tamtego roku, więc jest pod stałą opieką psychologa, logopedy i neurologa. Zaznaczę jeszcze, że miał robione badanie EEG i wszystko wyszło dobrze. Proszę o odpowiedź czy mam się obawiać, że to pierwsze oznaki autyzmu? Każdy mówi mi, że panikuję, ale ja nie jestem o tym przekonana.
Iwona

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
na podstawie opisanych przez Panią zachowań synka trudno postawić jednoznaczną diagnozę, zwłaszcza, że stawianie takowej bez widzenia dziecka jest nieetyczne. Nie ukrywam jednak, że wiele opisanych przez Panią cech synka jest charakterystycznych dla zaburzeń ze spektrum autyzmu, przede wszystkim bardzo opóźniony rozwój mowy, kręcenie się w kółko, ustawianie zabawek w rzędzie czy jedzenie wyłącznie zmiksowanych pokarmów. Oskarżanie Pani o "panikowanie" jest równoznaczne z uspokajaniem, a co za tym idzie - z późniejszym rozpoczęciem odpowiedniej terapii nastawionej na stymulowanie mowy, komunikacji i innych funkcji poznawczych. Z doświadczenia wiem, że niezwykle rzadko rodzice dzieci żałują, że podjęli terapię, a nieustannie narzekają, że nie zaufali swojej intuicji i, sugerując się opiniami innych, czekali aż dziecko "samo wyrośnie". Na diagnozę w Centrum Metody Krakowskiej zapisujemy pod numerem telefonu 514-553-534.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł