Warszawa

Porady naszych Ekspertów

2-latek nie mówi

Dzień dobry,

chciałabym się poradzić, bo nie wiem już co robić.
Mój syn w grudniu skończył dwa lata i oprócz "mama","tata", "baba" i "nie" nie mówi. Potrafi pokazać gdzie ma oko, ucho, nos, włosy, palce i zęby. Potrafi się skupić na zabawie, wykonuje wszystkie polecenia i wie co po kolei robimy w domu, np. że trzeba przynieść jedno krzesło więcej jak będziemy jeść obiad i wie gdzie stoi.
Mam starszego syna, który ma 8 lat i ma stwierdzony autyzm jednak zachowanie młodszego ogromnie się różni. Starszy syn w ogóle nie mówił i ma wszystkie zachowania dziecka autystycznego (np. napady histerii, brak komunikacji). Młodszy syn nie ma żadnej z tych cech, a jednak nie mówi. Próbuje namówić starszego do wspólnej zabawy, ale bez rezultatu. Nie wiem czy mam się martwić?

Proszę o radę. Dziękuję
Aneta
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Aneto,

 

musi się Pani martwić, bo autyzm ma różne oblicza i różną głębokość.

Diagnozuję rodzeństwa, gdzie jedno ma autyzm, a drugie tylko cechy lub ZA. Nie może Pani lekceważyć braku mowy, bo jej brak wpływa na rozwój myślenia. Teraz jeszcze można Synka poprowadzić prawidłową ścieżką rozwoju, a za rok będzie to już bardzo trudne.

 

Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji, co oznacza całkowitą rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia naprzemiennej rozmowy i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).


Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej:

Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. Pojedyncza lekcja powinna trwać 15 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.

 

Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl, "Moje pierwsze słowa - www.wir-wydawnictwo.com.

 

Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 
 

Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl. Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl.

Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.


Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć