8-miesięczne niemowlę nie siedzi samo
Witam,
jestem mamą 8-miesięcznego chłopca. Dotychczas synek dobrze się rozwijał, raczkuje już, ale martwi mnie to, że sam nie siedzi. Czy powinnam iść do specjalisty? Czy jeszcze poczekać i dać małemu trochę czasu, bo przecież każde dziecko rozwija się w swoim tempie.
Dziękuję za odpowiedź.
Agnieszka

Mgr Wojciech Dutka - Fizjoterapeuta
Mgr Wojciech Dutka
Fizjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam,
przed odpowiedzią na Pani pytanie powinniśmy uściślić jedną kwestię, a mianowicie należy rozróżnić siedzenie od siadania. Jako siadanie rozumiemy czynność spontaniczną dziecka polegającą na samodzielnym przejściu z pozycji leżącej (z płaskiej powierzchni) do pozycji siedzącej bez pomocy drugiej osoby oraz bez pomocy żadnego sprzętu. Umiejętność taka pojawia się w 8/9 miesiącu życia, w 9/10 miesiącu jest stopniowo coraz bardziej doskonalona - dziecko powinno osiągnąć w pełni wyprostowaną pozycję kręgosłupa. W kinezjologii rozwojowej przyjmujemy margines do sześciu tygodni opóźnienia jako normę. Raczkowanie, samodzielne wspinanie się za pomocą chwytu po meblach (raczkowanie w górę) oraz samodzielne siadanie to swego rodzaju "triada" rozwojowa charakterystyczna właśnie dla wieku 8/9 miesięcy. Im bardziej harmonijny rozwój, tym te trzy umiejętności pojawiają się w czasie bliżej siebie - w odstępie około 2-3 tygodni - i dopuszczalna jest dowolna kolejność wystąpienia jako pierwszej którejkolwiek z tych umiejętności.
Siedzenie natomiast, to bierne przebywanie w pozycji siedzącej po biernym sprowadzeniu dziecka do tej pozycji z pomocą osób trzecich lub przebywanie w pozycji siedzącej z pomocą dodatkowych przedmiotów (poduszek, siedzisk itp). Sprowadzanie dziecka biernie do takiej pozycji w czasie przed pojawieniem się samodzielnego siadania jest bardzo niekorzystne i może sprowokować niekorzystne skutki w przyszłości.
Pozdrawiam