Droga Pani Magdo,
bez względu na cechy osobowe dziecka, musi Pani myśleć o jego rozwoju intelektualnym, które całkowicie zależy od opanowania systemu językowego.
Zachęcam do zapoznania się z wypowiedziami matek, których dzieci miały kłopot z opanowaniem systemu językowego, a po zastosowaniu programu słuchowego i wczesnej nauki czytania opisują swoją radość z pełnego językowego kontaktu z dzieckiem. Rozmowy matek na forum www.konferencje-logopedyczne.pl
Poza stosowaniem metody krakowskiej niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co
oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo,
że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier
w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Jeżeli dziecko mówi samogłoski i wyrażenia dźwiękonaśladowcze wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (4 płyty) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze