Dzień dobry Panie Grzegorzu,
dwuletnie dziecko powinno już budować zdania, i jeśli dziecko nie będzie miało stymulacji i natychmiast cała rodzina nie rozpocznie działać, to opóźnienie wobec rówieśników będzie się pogłębiać, a za 3 lata Córka musi podjąć edukację w zerówce.
Puszczanie programu z wolnego pola nie ma sensu, bo efekt taki jak po patrzeniu na tabletkę w celu usunięcia bólu głowy.
Rodzice zaczynają od sesji 1 minutowych, stopniowo wydłużanych.
Proszę spróbować "zmusić" żonę do przeczytania jednej z polecanych książęk:
Michel Desmurget, (2012)Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012), Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014) Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls
Smoczek należy wyrzucić do kosza, bo nie tylko knebluje dziecko, ale jeszcze spowoduje wadę wymowy, trudną do usunięcia (seplenienie boczne), które także ma wpływ na rysy twarzy. Tego Wam Córeczka w przyszłości nie wybaczy.
Muzyka i tv może się pojawić dopiero, gdy dziecko będzie posługiwać się zdaniami, rozumieć pytania i zadawać je. W sytuacji ewentualnych obciążeń genetycznych trzeba się ściśle stosować do tej wskazówki, bo to najlepszy czas na niwelowanie ewentualnych skłonności. Mózg dziecka do trzecich urodzin jest bardzo plastyczny, a potem na oddziaływania terapeutyczne trzeba poświęcić bardzo dużo czasu. Trudności dziecka w skupieniu uwagi oraz niechęć powtarzania nie muszą wskazywać na zakłócenie przebiegu rozwoju, ale mogą być początkowymi objawami innych zaburzeń. Nie ma więc na co czekać. Proszę na kanale You Tube na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl obejrzeć jak czyta samogłoski 16 miesięczny Tytus.
Wczesna nauka czytania pozwala w zabawie ćwiczyć artykulację i bardzo motywuje dziecko do powtarzania. Sylaby są łatwe do naśladowania, co powoduje, że dzieci robią to spontanicznie. Taki program wykorzystujemy takze do nauki języka polskiego dzieci dwujęzycznych. Jest to więc metoda rozwojowa, stosowana wobec zdrowych dzieci.
Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®. Można także wykorzystać program Kocham czytać - www.we.pl. Warto korzystać z programu Moje pierwsze słowa - www.wir-wydawnictwo.com, A. Kosiba Samogłoski i Gdzie jest A? www.konferencje-logopedyczne.pl oraz A. Bala Przedszkolak kocha czytać (www.we.pl).
Proszę wprowadzić już 2 książeczkę, by dziecko się nie znudziło, a za miesiąc 3 i 4 (aby czytać je co drugi dzień).
Może Pan wesprzeć naukę mowy programem Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze