Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Brak dialogu z dzieckiem

Witam,

jak mogę pomóc mojemu dziecku? Mój syn (3 lata 3 miesiące) mówi bardzo dobrze pod względem artykulacyjnym, ma duży zasób słownictwa, buduje zdania, sygnalizuje czego potrzebuje, opisuje, co widzi, np.: na prośbę "podaj drzewko"(zabawkę) patrzy za okno widząc duże drzewa i mówi "to nie drzewko to kwiatek", powie oglądając książeczkę "to poduszka" wskazując na poduszkę na kanapie, mówi jak chce mu się pić "dać kubek" itp... Ale nie mam z nim tzw. "dialogu". Rozpoczęłam już terapię metodą krakowską i widzę, że synek jeszcze bardziej wzbogacił swoje słownictwo. Mówi naprawdę dużo i ładnie, ale nie mogę sobie z nim porozmawiać. Zdarzają się też echolalie, ale używa ich w danym celu albo wieczorem, gdy chce mi opowiedzieć, co było w przedszkolu. Natomiast przy obcych nie chce odzywać się wcale. Naprawdę ktoś musi mu się wydać atrakcyjny, aby się odezwał. Gdy jeździmy do Pani logopedy nie odezwie się za bardzo, nawet jak czegoś bardzo chce, a Pani logopeda każe mu powiedzieć np: "daj misia" to synek gotów jest zrezygnować z tego misia, aby tylko nie powiedzieć. A w domu potrafi to świetnie powiedzieć, a nawet przyjść do mnie i poskarżyć, że brat mu zabrał zabawkę (np. w sposób: "daj mu Maciek tego misia") lub go uszczypnął. Zdarza mu się, ale nie często powiedzieć "jestem głodny", "będę budował", ale zwykle mówi o sobie w trzeciej osobie. Gdy Pani logopeda przychodzi do naszego domu, bardzo jest zdziwiona, że on tak dużo mówi i nazywa zwierzęta, przedmioty, używa czasowników, czasami przymiotników, przyimków. Dodatkowo synek jest nadpobudliwy, z obcymi unika kontaktu wzrokowego, zdarza się, że kładzie się na dywanie i kręci w kółko, ale gdy tylko powiem "co ty robisz?", od razu wstaje i się śmieje w głos. Nie ma zachowań stereotypowych i nie robi nic w sposób ciągłych. Bardzo lubi mi sprawiać psikusy. Nic z tego już nie rozumiem. Oczywiście będziemy się diagnozować w kierunku autyzmu, ale czy może to być jakieś inne zaburzenie? Panie z przedszkola sugerowały mutyzm, ale on jest za "żywy" na mutyzm, poza tym brak dialogu i ze mną.

Jola
mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny

mgr Magdalena Gaweł

psycholog kliniczny

Odpowiedź:

Szanowna Pani,


programowanie języka w Metodzie Krakowskiej ma na celu nauczenia dziecka komunikacji, a nie tylko wypowiadania słów. Zadawanie pytań i odpowiadanie na pytania jest ważnym elementem terapii, logopeda powinien ćwiczyć tę umiejętność na każdych zajęciach (a także "nauczyć" Panią jak budować dialog z synem). Z opisanych przez Panią zachowań syna, można podejrzewać u niego autyzm wysokofunkcjnujący lub zaburzenia ze spektrum zespołu Aspergera, jednak tylko kompleksowana diagnoza funkcji poznawczych pozwoli ustalić przyczyny problemów synka oraz nakreślić odpowiedni program terapii. Zapisy na diagnozę prowadzimy w Centrum Metody Krakowskiej pod numerem 514-553-534.


Z poważaniem,
Magdalena Gaweł

Zobacz inne porady w tematyce: zaburzenia zachowania, autyzm

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć