Droga Pani Moniko, dwuletnie dziecko powinno już budować zdania i mówić wiele słów (średnio 272). Konieczna jest całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: słuchanie wypowiedzi językowych, Program Słucham i uczę się mówić - samogłoski i wykrzyknienia, wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych sylaby i rzeczowniki oraz sylaby i czasowniki: liczba pojedyncza, 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach Kocham czytać i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi (Samogłoski, Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce Wczesna interwencja terapeutyczna - www.we.pl oraz w książce Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Komentarze