Panie Krzysztofie,
Konieczna jest przede wszystkim intensywna stymulacja rozwoju i dokładna diagnoza funkcji poznawczych oraz poziomu ukształtowania się dominacji stronnej. Proszę tak szybko, jak to tylko możliwe rozpocząć stymulację programem słuchowym "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Jeżeli córeczka po dwóch miesiącach stosowania programu słuchowego nie będzie powtarzać, pozostaje jeszcze bardzo skuteczne Manualne Torowania Głosek, ale to potrafi zrobić tylko kilka osób w Polsce. Autorką metody jest Elżbieta Wianecka z Krakowa. Wiele dzieci dzięki tej metodzie nauczyło się mówić, a to w znacznym
stopniu zmienia funkcjonowanie dziecka. Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska
Komentarze