Czy mam się czym martwić?
Witam Pani Profesor!
Piszę do Pani, ponieważ martwi mnie mój
półtoraroczny synek. Problem dotyczy przede wszystkim jego mowy, a raczej jej braku, gdyż nie mówi on nic, prócz długiego "jiii", czasem "tata,
papa, baba, łałała", ogólnie jest on bardzo radosnym dzieckiem, wszędzie go pełno, lubi się śmiać, bawić itd. Kontakt wzrokowy jest, nie lubi bawić się w samotności i jedną zabawką, szybko mu się nudzą, reaguje na swoje imię, choć nie zawsze, ale wynika to z tego, że jest czymś bardzo zajęty.
Na ogół rozumie co się do niego mówi, daje to, co ma w rączce jak go o to poproszę, ale nie przyniesie już innej rzeczy o którą się go prosi. Daje cześć, buzi, robi brawo, pokazuje jaki on duży, przybija piątkę i czasem zrobi papa. Czy mam się czymś martwić, czy po prostu wszystko przyjdzie z czasem? Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
powinna się Pani niepokoić, bo dziecko które ma prawidłowy
kontakt z otoczeniem powinno już mówić. Radzę nie lekceważyć pierwszych
objawów opóźnionego rozwoju mowy tylko rozpocząć stymulację w domu. Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w stymulacji.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia
są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w
książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Warto wspólnie z dzieckiem oglądać ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i starać się by dziecko powtarzało sylaby.
Trzeba też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie  pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska