Warszawa

Porady naszych Ekspertów

20-miesięczne dziecko nie mówi

Witam,
proszę o pomoc, mój 20-czny syn nie mówi za dużo, praktycznie tylko
"ma-ma" i 'tata", ostatnio jeszcze mówi "mniam mniam", choć nie ma takiego słowa.

Byłam u laryngologa by wykluczyć niedosłuch i od strony laryngologicznej
jest wszystko ok, dostaliśmy skierowanie do audiologa na badanie słuchu (i czekamy w kolejce na razie) i jak byliśmy u pani logopedy, to powiedziała, że ja wyręczam dziecko w mowie. Nie rozumiem, skoro dziecko nie umie czegoś powiedzieć i denerwuje się i wali głową o podłogę, bo nie umie wyrazić czego, chce tylko pokazuje palcem i buczy na dany przedmiot, jak chce pić czy jeść, to jak mam mu pomóc, czytamy książeczki, dużo mówię do niego, pokazuje, pytam itd. Dopiero teraz po ciężkich próbach udało mi się nauczyć go jak robi krówka, kotek, piesek i na tym koniec.

Syn jest pogodnym dzieckiem chodzimy na plac zabaw, bo nie ma kontaktu z rówieśnikami w domu nie ma innych dzieci, poza tym nie wejdzie do piasku, bo histeria, jak tylko coś ma na rączce, jakiegoś okruszka czy coś mokrego, to zaraz pokazuje, że ma brudne i mu to przeszkadza, jest karmiony przeze mnie, choć zachęcam go i zawsze mu daje druga łyżkę, to nie zje tylko pokazuje żebym mu dala jedynie czasem sam widelcem lubi jeść. Nie wiem co robić, jak go wspomóc w rozwoju. Proszę o pomoc, nie wiem gdzie jej szukać, z góry dziękuję. Ewa
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Ewo,
brak mowy to jeden niepokojący objaw, ale autoagresja,
nadwrażliwość to także bardzo niepokojące objawy, mogące wskazywać na spektrum autyzmu. Radzę skorzystać z diagnozy i rozpocząć stymulację języka poprzez; "Program Słucham" i uczę się mówić - "Samogłoski i wykrzyknienia",
"Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki
l. pojedyncza", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko
słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.


Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach
"Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić
się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).

 

Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także
emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 


Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w
książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce
"Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci"
(www.konferencje-logopedyczne.pl).


Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć