Droga Pani Ewo,
brak mowy to jeden niepokojący objaw, ale autoagresja,
nadwrażliwość to także bardzo niepokojące objawy, mogące wskazywać na spektrum autyzmu. Radzę skorzystać z diagnozy i rozpocząć stymulację języka poprzez; "Program Słucham" i uczę się mówić - "Samogłoski i wykrzyknienia",
"Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki
l. pojedyncza", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko
słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach
"Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić
się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także
emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w
książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce
"Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci"
(www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska
Komentarze