Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Moja córeczka nie mówi

Witam,

moja córeczka ma dwa latka i praktycznie nic nie mówi. Czasami ma taki dzień, że można usłyszeć od niej kilka słów. Czasem coś po mnie powtórzy, ale to dość rzadko. Zaczynam się martwić widząc jej rówieśników, którzy już łączą słowa a ona niestety nie. Wiem, że chce nam często coś przekazać, ale nie wie, jak i wtedy się denerwuje bądź ciągnie mnie za rękę w dane miejsce. Do niedawna mówiła tata (tati), husiu ostatnio mówi, i czasami jakieś słówko typu szybko (siko), kredka.

Zastanawiam się, czy powinnam iść z nią do logopedy. Wiem, że czułaby się niezręcznie i prawdopodobnie nie chciałaby wykonywać z nim ćwiczeń, ponieważ jest bardzo do mnie i męża przywiązana i praktycznie każda chwile mogłaby tylko z nami spędzać. Ostatnio nie pozwala sobie żeby ktoś całkiem obcy do niej podszedł. Proszę o jakieś rozwiązanie.

Karolina
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Karolino,

 

niepokojące jest wycofywanie się z kontaktów społecznych, a przede wszystkim regres w rozwoju mowy. Jeżeli córeczka wypowiadała kilka słów, a teraz zaprzestała, to jest to sytuacja alarmująca.


Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.


Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.


Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne-wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl)
  
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). Pragniemy poinformować cię iż dbamy o twoją prywatność i bezpieczeństwo twoich danych. Stosujemy się do zasady minimalizacji zbieranych danych. Strona czasdzieci.pl używa plików cookie by świadczyć Państwu usługi na najwyższym poziomie. Możecie Państwo w każdej chwili zmienić ustawienia cookie swojej przeglądarki. Więcej informacji oraz przysługujące ci prawa znajdziesz w naszej Polityce prywatności. Zamknij (×)