5-latek z całościowym zaburzeniem rozwoju
witam,
Mój synek jest radosnym chłopcem. Chętnie chodzi do przedszkola, ma kolegów, choć tylko tych wybranych, na osiedlu też chętnie się bawi z dziećmi. Syn chodzi na terapię WWR do przedszkola 2h tygodniowo, oprócz tego ćwiczymy w domu zarówno Pani książeczki jak i "Słucham i uczę się mówić". Jest poprawa dziecko zaczyna coraz więcej słów powtarzać, choć nie wiem czemu na pana mówi "ham", na psa - "hes", na "ja sam" mówi "ja ham", sylaby "pa po pu pe pi py" powtarza ładnie, przeczyta sam tak samo "sa so su se si sy", a słowo "sam" przekręca na "ham".
Panie w przedszkolu nie mają zbytnio problemów z synem, jedyny to rozproszenie uwagi, brak skupienia, synek potrzebuje co jakiś czas się np. przebiegnąć wokoło stolika. Panie na zajęciach WWR mówią, że poprawa u synka jest, że nauczy się ładnie mówić i zachowań typowych, tylko potrzeba czasu, nic na siłę i nie od razu wszystko. Proszę mi napisać, kiedy mogę również wprowadzić naukę pisania literek szlaczki, synek rysuje, choć po małym szantażu, no ale siedzi przy biurku i rysuje. Chcę powoli uczyć go pisać.
Z góry dziękuję za odpowiedź Pozdrawiam. Justyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Justyno,
proszę rozpocząć od pisania drukiem. Najlepiej, by
to były wyrazy czy krótkie zdania w dzienniku wydarzeń z życia synka.
Np. "STAŚ JE SAM", albo "STAŚ MA SAMOLOT", "STAŚ MA PSA". Zobaczy Pani, że zapisana sylaba ułatwi prawidłową realizację głoski "s". To, że chłopiec zamienia
przedniojęzykową szczelinową głoskę na tylnojęzykową szczelinową jest zachowaniem rozwojowym, choć właściwym dla dzieci młodszych. Nie jest to wada wymowy, a jedynie niedokończony rozwój mowy. Może Pani go
przyśpieszyć stosując program "Słucham i uczę się mówić"
(www.arson.pl).
Do ćwiczenia grafomotoryki polecam ćwiczenia Agnieszki Bali (www.arson.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska