"Kocham czytać" czy "Kocham szkołę" dla 5-latki w zerówce
Witam,
bardzo proszę o pomoc w wyborze pomocy do nauki czytania dla mojej
5-letniej córki, która właśnie zaczęła uczęszczanie do "zerówki". Córka ma
lateralizację skrzyżowaną lub nieokreśloną (głównie rysuje i pisze lewą ręką,
ale wiele czynności wykonuje też ręką prawą, np. jedzenie, wycinanie,
nawlekanie; oko, ucho, noga są prawe).
Zaczęłyśmy przed wakacjami pracę z książeczkami z serii "Kocham czytać", ale utknęłyśmy na pierwszych sylabach (myli je bez obrazków). Zniechęcone odłożyłyśmy czytanie i wróciłyśmy do niego po wakacjach. Jest trochę lepiej, wymyślam zabawy i gry z sylabami, ale postępy są powolne. Natomiast w "zerówce" zaczynają się uczyć liter pismem drukowanym i pisanym, małych i wielkich liter i zastanawiam się czy nie lepiej byłoby uczyć ją czytania korzystając z pomocy z serii "Kocham szkołę". Czy może jest to dla niej za trudne i lepiej korzystać z serii "Kocham czytać"? Z góry dziękuję za pomoc.
Iwona

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Iwono,
podręcznik "Kocham szkołę" pisałam z koleżankami dla dzieci sześcioletnich. Uważam, na podstawie 35 lat pracy, że pięciolatek nie powinien być stawiany przed zadaniami zbyt trudnymi, do których zaliczam mały druk. "Kocham szkołę" realizuje podstawę programową klasy pierwszej, musiałyśmy więc uwzględnić także małe litery. Nie rozumiem, dlaczego nauczyciel w zerówce wprowadza pisanie małych liter, nie jest to zgodne z programem.
Widzę więc, że to właśnie Pani, a nie nauczyciel będzie wprowadzać swoje dziecko w świat pisma. Gorąco polecam "Kocham czytać" + zabawy sylabami i pisanie dziennika wydarzeń. To taka książeczka o dziecku pisana wielkim drukiem. Może pani poczytać o tym w mojej nowej książce lub w artykułach na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Zabawy sylabami znajdzie Pani w przygotowanych przez Agnieszkę Balę ćwiczeniach dla pięciolatka (www.we.pl) oraz w napisanych przez nią scenariuszach. Warto byłoby już podjąć decyzję co do wyboru ręki, zdarza się, choć rzadko, że dziecko jest leworęczne przy dominacji prawej strony pozostałych narządów. Jeśli by tak było, trzeba bardzo ostrożnie wprowadzać pismo, nigdy
przed czytaniem. Córeczka może pisać samogłoski i te sylaby, które potrafi przeczytać. Jeżeli pisać to tylko w zeszycie dla leworęcznych. Może jednak jest to oburęczność z tendencją do praworęczności. Koniecznie  trzeba to
sprawdzić u specjalisty.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska