Droga Pani Wioleto,
zacznę od odpowiedzi na ostatnie Pani pytanie- otóż dziecko może
nauczyć się czytać bez umiejętności głoskowania. Świadczą o tym chociażby
sukcesy dzieci z głębokimi zaburzeniami, które uczyły się czytać
metodą Symultaniczno-Sekwencyjną (seria "Kocham czytać" J. Cieszyńskiej,
www.we.pl) i z radością opnowały sztukę czytania ze zrozumieniem. Jak
dowodzą badania, metoda stosowana w szkołach (głoskowanie) jest nieuzasadniona, ponieważ sylaba jest prymarna w percepcji dźwięków mowy. Biorąc pod uwagę, że synek przejawiał trudności w nabywaniu systemu językowego, zachęcałabym do wizyty u doświadczonego logopedy w celu wykonania pełnego badania rozwoju poznawczego. Dla harmonijnego rozwoju językowego niezbędny jest bowiem odpowiedni poziom rozwoju m.in. funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych oraz harmonijny przebieg formowania się dominacji stronnej. Wykonianie diagnozy pozwoli ustalić źródło trudności synka i zaprogramować działania stymulująco-terapeutyczne.
Pozdrawiam serdecznie
Alicja Kabała
Komentarze