Droga Pani Marto,
niemówiący czterolatek w przedszkolu musi przeżywać traumę z powodu braku komunikacji językowej. Samo powtarzanie nawet trudnych artykulacyjnie słów, to jeszcze nie jest mowa. Synek powinien dużo pytać, wypowiadać rozbudowane zdania, językowo opisywać świat, dostrzegać relacje między zdarzeniami. Z pewnością warto intensywnie stymulować rozwój mowy, by chłopiec wyrównał opóźnienie w stosunku do innych dzieci.
Warto przeprowadzić badanie rozwoju funkcji poznawczych i przede wszystkim sprawdzić dominację stronną. Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest w tej sytuacji priorytetowe.
Warto udać się do specjalisty, który opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl
oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze