Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Zachowanie dziecka 18-miesięcznego

Dzień dobry,
Jestem mamą 18 miesięcznego synka. Chłopiec jest radosny, pogodny. Zaczyna mówić oprócz podstawowych słów mama, tata, baba, dziadzia, da, zaczyna powtarzać słowa przez nas wypowiadane jak mówimy do niego "powiedz auto" mówi "ato". Potrafi wskazywać palcem rzeczy, które chce dostać, czasami powie przy tym da. Pokazuje wszystkie części ciała na sobie i na mnie. Jak powiem gdzie ma nos to pokaże, a gdzie mama ma nos to pokaże mój. Mam z nim kontakt wzrokowy przy zabawach, kąpieli. Jak się go pytam czy chce pić to kiwa głową na tak. Jeśli coś robię potrafi zabrać mi rzecz z ręki odłożyć na półkę przyjść i się przytulić. Jeśli wychodzę z domu, a Filip zostaje z babcią to kwęka i płacze za mną, podobnie jest w żłobku jak go zostawiam też jeszcze popłakuje (chodzi od kilku miesięcy). Jeśli go ktoś zagaduje uśmiecha się, robi papa, choć nie zawsze mówi "papa", wie gdzie sroczka kaszkę ważyła, umie zrobić brawo kosi kosi jak widzi jak się dzieci przewracają mówi bach, bądź jak się sam przewraca mówi bach. Potrafi przynieść buciki z szafki jak go o to poproszę czy książkę z półki (choć nie zawsze). Jeśli chce gdzieś iść to również pokazuje kierunek. Zaczyna pokazywać, że ma mokrą pieluchę, jak chce jeść to również woła am. Potrafi naśladować miauczenie kota "miau" i szczekanie psa "hau hau". Jak słyszy samolot odwraca głowę i pokazuje go podobnie z samochodami, koparkami umie pokazać paluszkiem.
Jedyne co mnie martwi to to, że lubi oglądać jak się np. wiatrak kręci w wentylatorze potrafi włączać i wyłączać go i obserwuje jak on przestaje się kręcić trwa to czasami do 10 min. takiej obserwacji. Zagląda również do pralki - jak się pierze pokaże ręką, że się kręci. wszelkie kółeczka np. w komputerze jak się kręci pokazuje w lodówce też ogląda wiatraki. Martwi mnie ta jego fascynacja takimi kręcącymi się rzeczami. Ostatnio zaczęłam się zastanawiać czy to nie są początki jakiś cech autystycznych. Nie chciałabym, żeby to się pogłębiało wręcz przeciwnie chciałabym szybko na to zareagować.
Dodam tylko, że syn bawi się zabawkami układa klocki w wieże, jeździ samochodami, jak zobaczył jak samoloty latały to teraz to pokazuje. Bardzo lubi zabawy ruchowe ganianie się np wokół stołu, różne zabawy podłogowe turlanie (potrafi już sam) łaskotanie, przytulanie całusy (jak poproszę to daje). Martwi mnie jednak ta fascynacja kręcącymi się przedmiotami. Chciałabym widzieć czy mój syn rozwija się prawidłowo pod względem intelektualnym i mowy.
Z góry dziękuję za odpowiedź.

Ania
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Anno,

Rozwój mowy synka jest opóźniony i rzeczywiście fascynajce wirującymi obiektami są bardzo niepokojące. Warto rozpocząć stymulację, bez wględu na powody takich zachowań.

Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu).
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").

Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.

Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).

Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). 
Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl)
Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
 
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
 
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
 
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zobacz inne porady w tematyce: spektrum autyzmu, fascynacja, rozwój

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze

nie wierze, matka opisala prawidlowy rozwoj 18 miesiecznego synka, ktory powtarza wszystkie wyrazy i zachowanie ma prawidlowe a dostala zalecenie na terapie, ludzie co sie z wami dzieje!

dodany: 2014-01-08 14:20:06, przez: ella


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć