3-miesięczne dziecko z głębokim niedosłuchem
Witam,
Dowiedzieliśmy się właśnie, że nasza córeczka kończąca 12 tygodni ma głęboki niedosłuch na obu uszach. Zaczynamy walczyć o jej rozwój ogólny, rozwój mowy... Proszę nam podpowiedzieć, co możemy zrobić już, co później. Zaczynamy więc każda rada będzie cenna. Mamy pożyczyć aparat słuchowy, zapisani jesteśmy na 1 wizytę do logopedy w szpitalu. Mamy też skierowanie do wszczepienia implantu. Nie chcemy zmarnować ani jednego dnia. Co mamy robić?
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
Najważniejsza jest teraz stymulacja funkcji słuchowych i wzrokowych. Wszystkie ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl. Na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl znajdzie Pani karty do stymulacji percepcji wzrokowej. Warto także śpiewać i mówić rytmiczne wierszyki do prawego ucha. Aparaty słuchowe dziewczynka powinna mieć dwa. Wszczepienie implantu to poważna operacja i nie należy jej robić zbyt wcześnie i zbyt pochopnie. Proszę pamiętać, że implant zapewni jedynie słyszenie jednostronne. Wysokiej klasy aparaty pozwalają dzieciom z dużymi ubytkami odbierać mowę. Moi uczniowie z dużymi ubytkami (90 dB), którzy
rozpoczęli trening słuchowy przed ukończeniem 8 miesiąca życia świetnie opanowali język i uczą się w szkołach powszechnych. Gdy córeczka już usiądzie polecam program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze". Około 12 miesiąca - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach (wówczas należy zdjąć aparaty). Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek od 14 miesiąca można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz ilustracje "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska