Porady naszych Ekspertów
Niedotlenienie a mowa
Moja córka ma 27 miesięcy i jej zasób słów jest bardzo ubogi. Nie chce
powtarzać nowych wyrazów. Mówi wtedy po prostu "nie", jak ją proszę o powtórzenie. Rozumie praktycznie wszystko, co się do niej mów. Słuch
ma dobry. Dużo do niej mówię, tłumaczę, czytamy razem. Jak ona coś chce, to pokaże, albo słowa zastępuje odgłosami (mało - oooo, dużo- ho-ho, czy np. gumowce w zebry - ihaha itp). Z czasem tych gestów, odgłosów jest więcej, one się poszerzają, ale mowa jako słowa nie. Bardzo naśladuje nas. Czynności domowe, rozmowa przez telefon, opieka nad młodszą siostrą itp. Jest bardzo mądra, sprawna fizycznie, bardziej niż na jej wiek wypada. Jeździ na rowerze, hulajnodze. Zastanawiam się, czy stan lekkiego niedotlenienia podczas porodu może
mieć na to wpływ? Miała robione usg główki 2 razy w wieku niemowlęcym. Wszystko było dobrze w opisie usg, przestrzenie, komory - pod koniec pisało stan po lekkim niedotlenieniu. Na bilansie 2-latka pani doktor powiedziała, że damy jej czas, bo jeszcze go ma jeżeli chodzi o mowę. Szukam przyczyny, bo wydaje mi się, że powinna już zaczynać mówić. Czy powinnam się zgłosić na jakieś badania, do specjalisty? Nie wiem, jak ją zachęcić do powtarzania. Proszę o pomoc. Pozdrawiam
Agnieszka
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
Dwuletnie dziecko powinno mieć w swoim słowniku 200-400 słów, budować zdania gramatycznie poprawne i zadawać pytania. Neurolog nie ma racji, mówiąc że można czekać. Przecież Pani chce, by dziecko rozwijało się prawidłowo i mogło z sukcesem w przyszłości podjąć edukację. Radzę zastosować program słuchowy ("Słucham i uczę się mówić"- www.arson.pl)oraz wspólne czytanie (powtarzanie sylab) z programem "Kocham czytać" (www.we.pl). O tym jak mamy same pracują z dziećmi może Pani przeczytać na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl, a na stronie www.szkolakrakowska.pl odnajdzie Pani logopedę w pobliżu swojej miejscowości. Nie sądzę, aby tego typu niedotlenienie, które nie spowodowało innych uszkodzeń było przyczyną opóźnienia w rozwoju mowy. To opóźnienie może być efektem problemów w kształtowaniu się dominacji stronnej (wyboru wiodącej ręki, oka i ucha). Jednak bez względu na przyczynę, musi Pani natychmiast rozpocząć stymulację rozwoju mowy. Proszę pamiętać, że poziom opanowania języka wyznacza rozwój intelektualny dziecka i jego przyszłe sukcesy edukacyjne.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska
Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej.
CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie.
Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu.
Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.
Komentarze