4-latek nie chce skupić się na nauce.
Mam taki problem, nie wiem tylko czy z dzieckiem, czy też z samą sobą? Mój 4-letni synek nie potrafi albo i nie chce skupić się na nauce wierszyków, jakie Pani w przedszkolu zadaje do nauki. Syn ma bardzo dobrą pamięć. Podczas zabawy wiele się uczy i pamięta wykorzystywane wówczas piosenki i rymowanki. Kiedy jednak próbuję nauczyć go czegoś od tak przy stoliku nie chce i mówi, że jest zmęczony. Pewnie zawodzi mój sposób nauki. Może problemem jest "ten stolik"? A może ja zbyt dużo od niego wymagam? Proszę o podpowiedź- w jaki sposób mam malucha zmobilizować do nauki czy to wierszy czy też prac manualnych?
Pytanie przysłała pani Agnieszka

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Agnieszko,
Czterolatek charakteryzuje się tym, że wiedzę zdobywa głównie poprzez zabawę i w ruchu. Próba posadzenia czterolatka przy „stoliku” w większości przypadków skończy się niepowodzeniem. Powód jest prosty. Taka forma nauki jest zupełnie poza zasięgiem i umiejętnościami małego człowieka. Proszę pamiętać, że dziecko w wieku czterech lat jest w stanie skupić się najwyżej na 10 minut, najczęściej i tak, takie zajęcia muszą być przeplatane aktywnościami ruchowymi. Aby więc nauczyć malucha wierszyków zachęcam do tworzenia swoistych teatrzyków zgodnych z treścią wierszyka. Można wymyślać rysunki, gesty lub miny i wplatać je w zapamiętywaną treść. To w znacznym stopniu ułatwi zapamiętywanie, nauka stanie się zabawą. Zapewniam, że maluch chętnie się w to zaangażuje. To również znakomity sposób na budowanie więzi z dzieckiem.
Z Pani maila wnioskuję również, że chłopiec jest bardziej zainteresowany zajęciami ruchowymi (co jest naturalne i zgodne z rozwojem). W tej sytuacji najlepszą radą jaką mogę udzielić jest po prostu prośba o zaakceptowanie dziecka takim jakim ono jest i chce być. Jeśli więc zajęcia manualne nie bardzo go jeszcze interesują, proszę ich nie narzucać. Warto je oczywiście od czasu do czasu zaproponować i sprawdzić czy dziecko nie zmieniło zdania. Proszę również mieć na uwadze aby przypadkiem nie wpaść w błędne koło. Tak się często dzieje w sytuacjach kiedy rodzic zauważa, że jego dziecko czegoś nie chce robić. Wówczas zaczyna coraz częściej daną czynność proponować co naturalnie wywołuje opór u dziecka. Proszę więc zachować zdrowy rozsądek, zaakceptować dziecko i dać mu jeszcze trochę czasu.
Wierzę, że się Pani uda.
Pozdrawiam serdecznie
Marta Żysko - Pałuba
psycholog dziecięcy