Dorastająca 11 latka
Witam! Mam problem z córką, która strasznie się obraża na cały świat a ja jestem winna. Jest prawie cały czas zakochana w ciągle innych chłopcach, co bardzo przeszkadza jej w nauce do tego stopnia, że na koniec roku z matematyki ma dwójkę. No i oczywiście strasznie próbuje mnie oszukiwać, lub zataja prawdę. Próbuje z nią rozmawiać, ale raczej nie wychodzi nam to. Czasami wydaje mi się, że jest okrutna, obca, to nie ta sama córka co wcześniej. Jak z nią rozmawiać? Proszę o radę.
Pytanie przysłała pani Katarzyna

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Katarzyno,
Pani córka weszła w trudny okres dorastania. Burza hormonalna, próby budowania własnej tożsamości to ogromne zadania jakim musi sprostać Pani dziecko. To czego teraz potrzebuje to wsparcia i zrozumienia. Proszę spróbować zaciekawić się swoim dzieckiem, spróbować zrozumieć dlaczego kocha tego a nie innego chłopca, czemu nie kocha już tego co ostatnio. Proszę unikać kłótni, pouczania i moralizowania. Dziecko z pewnością będzie Panią prowokować i zaczepiać. Czasem świadomie a czasem nie. Proszę poszukać książki przybliżającej świat nastolatków. Być może znajdzie tam Pani odpowiedzi na swoje pytania. Najważniejsze by zdawała sobie Pani sprawę z tego, że Pani dziecku nie jest łatwo. Proszę jej pomagać zamiast z nią walczyć. Zmiany dziecka będą wymagać również zmian od Pani. Spotkanie z psychologiem pracującym z nastolatkami byłoby tu mocno wskazane. W przeciwnym razie sytuacja może się zaostrzyć. Proszę pamiętać, że nastolatkowie są szczególnie wrażliwi, łatwo poddają się wpływom, chętnie eksperymentują. Dorosły jest im niezbędnie potrzebny.
Powodzenia.
Marta Żysko - Pałuba
psycholog dziecięcy