Brak koncentracji u 6-latki
Witam,
Moja 6-letnia córka ma tarczycę i jest strasznie pobudzona i nerwowa - nie może skupić uwagi na danym zadaniu, choć powtarzam jej to kilkakrotnie; czasem mam wrażenie, że ucieka myślami, ale po jakimś czasie opowiada o wszystkim, co jej tłumaczyłam, jest zdolna, ale nie może się skupić. Proszę o radę.
Kasia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Problemy z koncentracją uwagi, jak i z funkcjonowaniem pamięci, występują często przy zaburzeniach działania tarczycy. By pomóc córce w rozwijaniu umiejętności skupiania się należy zadbać o regularny, przewidywalny plan dnia ze stałymi porami posiłków, czasem na aktywność na świeżym powietrzu i stałą porą zasypiania. Pokój dziecka powinien być ubogi w bodźce rozpraszające (typu pstrokaty dywan, tapeta z intensywnym wzorem). Podobnie z pomocami dydaktycznymi - im bardziej jednolity kolor tła, przejrzysty tekst, uporządkowany na stronie, niewielka liczba elementów, tym lepiej. Zdania domowe (jeśli córka chodzi już do szkoły) proszę przygotowywać do odrobienia tak, by wiedziała ile tych zadań jest oraz układać je od najtrudniejszego do najłatwiejszego. Jak najmniej telewizji, komputera itp. Za to dużo wspólnych spacerów ze zwracaniem jej uwagi na różne szczegóły krajobrazu itp. i późniejsze rozmowy na ten temat, odwoływanie się.
Przy zaburzeniach koncentracji uwagi przydatna jest suplementacja diety kwasami omega (np. syrop IQ - niestety to kosztowna kuracja) oraz terapie wspomagające : integracja sensoryczna oraz biofeedback. Przed ewentualnym podjęciem terapii drugą z tych metod należy poradzić się specjalisty neurologa dziecięcego.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska