Dzień dobry,
Skoro przy tak wielu trudnościach wizyty u psychologa, logopedy i neurologa okazały się niewystarczające do określenia problemów dziecka, proponuję wykonać funkcjonalny test rozwojowy dla małych dzieci, np. monachijską funkcjonalną diagnostykę rozwojową lub dziecięcą skalę rozwojową. To testy głównie dla wieku 0-3 (monachijska też 4-6), ale w przypadku dysproporcji między wiekiem rozwojowym a wiekiem życia warto je robić. Ewentualnie PEP-R Schoplera. Takie testy dają wyniki we wszystkich sferach rozwoju (m.in. naśladowanie, mowa czynna i bierna, r-j społeczny), co umożliwia wykreślenie pełnego profilu rozwoju i wyznaczenie konkretnych zadań do pracy dla rodziców.
Należy też bardzo dbać o regularny, przewidywalny plan dnia, ze stałymi porami powtarzalnych czynności (np. po kąpaniu mycie zębów i czytanie bajki), jak najmniej telewizji, komputera itp., jak najwięcej przytulania z mamą, wspólnych zabaw piłką, ciastoliną, zabawy paluszkowe itp.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska
Komentarze