4-latek bardzo chce czytać
Pani Jagodo,
Usłyszałam o Pani przypadkiem i już przewertowałam masę Pani artykułów. Mam 4-letniego synka w spektrum autyzmu. Bardzo długo nie mówił i w końcu jak zaczął to praktycznie nie zdarza mu się milczeć, choć często są to zdania zupełnie wyrwane z kontekstu - ot co mu się przypomni w danej chwili. Natomiast to za czym przepada to czytanie. Wszystkie litery alfabetu zna już od roku, proste 3,4-literowe słowa czyta bez problemu - teraz obserwując jak mu czytam zapamiętuje wszystkie czytanki w mig i w zasadzie "czyta" je z pamięci, choć patrząc w tekst. Chciałabym to jakoś mądrze wykorzystać i uczyć go czytać we właściwy sposób. Jak przeczytałam jest Pani autorką serii książek "Kocham czytać" czy ta seria byłaby odpowiednia do nauki czytania mojego synka? I jak ten proces przeprowadzić?
Kamila

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kamilu,
konieczne trzeba natychmiast rozpocząć systemową naukę czytania. Może to Pani robić sama w domu, ale warto uzyskać wsparcie profesjonalnego terapeuty raz w tygodniu. Terapeutę mam nadzieję znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
W domu należy wykorzystać:
1. Nauka czytania metodą sylabową.  Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce  „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®  program "Kocham czytać", www.we.pl, oraz "Moje sylabki" (www.wir-wydawnictwo.com).
2. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" -  www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska