Lateralizacja skrzyżowana
Szanowna Pani Profesor,
Czy lateralizacja skrzyżowana (jedno dziecko lewooczne, drugie lewouszne) u dzieci, które mogą ale nie muszą jeszcze iść do szkoły jako sześciolatki, powinna być argumentem dla rodzica, żeby takie dziecko jednak rozpoczęło naukę szkolną jako siedmiolatek? Czy nie lepiej przed pójściem do szkoły najpierw nauczyć takie dzieci czytać metodą symultaniczno-sekwencyjną?
Obawiam się jednak, że przy aktualnym programie dzieci mogą się wtedy w szkole nudzić (obydwoje są bardzo ruchliwi).
Pytanie przesłała Pani Beata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Beato,
szczerze odradzam wszystkim posyłanie dzieci do pierwszej klasy w wieku sześciu lat, bo ani szkoły, ani program, ani nauczyciele nie są jeszcze go tego przygotowani.
Rodzice (w ostatnich postach na forum także o tym piszą) są bardzo zadowoleni, że udało się im wcześniej nauczyć dzieci czytać. Zapewniam Panią, że nie będą się nudzić w szkole, bo jest wiele umiejętności, które muszą opanować i będą miały na to czas. Szczególnie pisanie jest trudne dla dzieci ze skrzyżowaną lateralizacją, a przeżywanie na progu szkoły frustracji dotyczącej czytania i pisania na wile lat naznacza dziecko w jego własnych oczach. Gdy dziecko myśli o sobie "nie umiem", "nie potrafię" trudno mu podejmować nowe wyzwania, a szkoła jest ZAWSZE nowym wyzwaniem.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska