Warszawa

Włącz grę dla dobra dziecka

Włącz grę dla dobra dziecka

Wywiad z Martą Żysko – Pałubą, psychologiem i ekspertem merytorycznym edukacyjnej gry online „Kraina Tauronka”.

 

1. Wiemy, że dzieci najlepiej uczą się podczas zabawy, czy może nam Pani wyjaśnić na czym polega sukces takiej formy nauki?
Zabawa jest naturalną formą dziecięcego funkcjonowania i poznawania świata. Rozrywka uruchamia pozytywne emocje, wzbudza ciekawość i często angażuje wiele bodźców na raz, dzięki czemu dzieci szybciej zapamiętują czy skupiają uwagę. Dodatkowo radość płynąca z zabawy rozbudza motywację i chęć do dalszego poznawania. Pozytywne emocje zaś wspomagają zapamiętywanie, a także odpamiętywanie zdobytych informacji.

 

2. Obecnie dzieci często sięgają podczas zabawy po tablet czy smartfon. Zdarza się jednak, że ich opiekunowie zapominają, że są to także generatory podwójnego zagrożenia. Z jednej strony ze względu na treści dostępne w Internecie i grach, z drugiej ze względu na fakt, że są to urządzenia zasilane prądem. Czy uważa Pani, że ograniczając dostęp dzieciom do  tych urządzeń rozwiązujemy problem?
Zarówno prąd jak i elektronika w dzisiejszej rzeczywistości są naturalnymi elementami otoczenia, w którym funkcjonują dzieci. Odbieranie więc dzieciom dostępu do urządzeń elektronicznych nie eliminuje problemu i nie jest dobrym rozwiązaniem. Przede wszystkim ograniczony dostęp nie gwarantuje bezpieczeństwa. Warunkiem zapewnienia dziecku bezpieczeństwa jest nauczenie go prawidłowego korzystania z przedmiotów, których użytkowanie może nieść ze sobą nawet minimalne zagrożenie.

 

3. To czy w takim razie tablety i smartfony mogą stymulować rozwój dzieci? Jeśli tak, to jakie umiejętności mogą w nich rozwijać?
Prawidłowo wykorzystywane tablety i smartfony mogą stymulować niemalże każdy obszar rozwoju dziecka. Należą do nich szeroko pojęta wiedza, ale także koncentracja uwagi, pamięć, motoryka, spostrzegawczość, nauka liter, czytania, pisania, cyfr, liczenia, rozpoznawania kolorów, emocji, zachowań społecznych czy radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

 

4. A co jeśli dziecko korzystając z urządzeń elektronicznych, najczęściej sięga po gry? Czy taka forma rozrywki powinna budzić obawy rodziców? Czego gry online mogą uczyć dzieci?
Obecnie na rynku dostępna jest szeroka oferta gier edukacyjnych online, które stanowią  źródło wiedzy i jednocześnie są ciekawym sposobem nauki. Niemniej jednak, rodzice powinni zwrócić uwagę na odpowiedni dobór tytułów dostosowany do wieku i edukacyjnych potrzeb dziecka. Także sposób użytkowania urządzeń elektronicznych jak i czas zabawy z ich wykorzystaniem powinien być kontrolowany przez dorosłych.

 

5. Zatem co poradziłaby Pani rodzicom, którzy chcą mieć wpływ na to, po jakie gry sięgają ich dzieci? I w jaki sposób mogą wykorzystać ich zainteresowanie grami?
Ważnym aspektem jest wspomniana kontrola i dobór gier, z których korzystają nasze dzieci. Najprostszym sposobem weryfikacji gry jest naturalnie uwaga i zaangażowanie rodzica. Młodego gracza warto wypytać o jego ulubione gry i o to, co się mu w nich podoba. Bardzo ważna jest wiedza na temat charakterystyki gry, to na czym polega i co nasze dziecko może w niej wygrać. Idealnym rozwiązaniem jest zwyczajne włączenie się w zabawę dziecka, taką możliwość mają rodzice np. w edukacyjnej grze online „Kraina Tauronka”. Tylko takie zaangażowanie zapewnia bezpieczeństwo dziecku.

 

6. Mechanizmy growe wzmacniają uczucie rywalizacji i chęć bycia najlepszym. Czy w Pani opinii przyzwyczajanie dzieci już od najmłodszych lat do takich uczuć nie wpłynie w przyszłości na ich umiejętne radzenie sobie z niepowodzeniami?   

Rywalizacja wśród dzieci jest rzeczą dość naturalną. Już od przedszkolnych lat maluchy mają możliwość mierzenia się z rywalizowaniem i porównywaniem się do innych. Oczywiście dla niektórych przegrana to wyzwanie, jednak sama w sobie nie stanowi absolutnie żadnego zagrożenia ani dla rozwoju ani dla samooceny dziecka. Przeciwnie, zdrowa rywalizacja działa mobilizująco.

Pełne informacje znajdują się na stronach internetowych:
www.bezpiecznikitaurona.pl i www.krainatauronka.pl

 

 


„Kraina Tauronka” to ogólnopolski konkurs edukacyjny dla szkół podstawowych w formie gry online, pokazujący, jak bezpiecznie obchodzić się z prądem. Przystąpić do konkursu może klasa zgłoszona przez nauczyciela. Uczestnicy grają indywidualnie, a ich wyniki sumują się na koncie całej klasy. W ten sposób uczniowie walczą o nagrody w postaci wycieczki do paryskiego edukacyjnego parku Parc de la Villette dla uczniów klas 4-6 oraz tabletów dla nauczyciela i uczniów klas 1-3. Konkurs składa się z kilku etapów i trwa do 22.02.2015.

Program "Bezpieczniki TAURONA. Włącz dla dobra dziecka" to kontynuacja, a zarazem rozszerzenie i ujednolicenie, dotychczasowego zaangażowania Grupy TAURON w kwestie związane z bezpiecznym używaniem energii elektrycznej. Organizatorami są spółka TAURON Dystrybucja i Fundacja TAURON.  Program „Bezpieczniki Taurona. Włącz dla dobra dziecka” został objęty patronatem Rzecznika Praw Dziecka i Ministra Edukacji Narodowej.

Marta Żysko-Pałuba – z wykształcenia psycholog, absolwentka studium psychoterapeutycznego certyfikowanego przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne i Psychiatryczne. Wykładowca w Wyższej Szkole Pedagogicznej. Od wielu lat ekspert w takich programach jak Dzień Dobry TVN, Surowi Rodzice, Pytanie na Śniadanie, Kawa czy Herbata, Rozmowy w Toku, Fakty TVN24. Prywatnie mama dwójki dziewczynek.

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć