Warszawa

Jak stymulować rozwój dziecka?

Jak stymulować rozwój dziecka?

Podobno noworodek ma „większą potencjalną inteligencję niż Leonardo da Vinci kiedykolwiek wykorzystał”. Tak przynajmniej twierdził Glenn Doman. Zdaniem tego badacza każda aktywność, którą podejmuje w tym okresie dziecko, rozwija jego potencjał intelektualny. Rodzice mogą wspomagać swoje pociechy, nie wydając przy tym większych sum pieniędzy. Jak to zrobić?

 

Jak rozwija się mózg dziecka?

 

Pierwsze lata to czas, gdy dziecko w najwyższym możliwym stopniu rozwija swoje możliwości intelektualne. Będzie nimi potem dysponować przez resztę życia. Do 4 roku życia mózg rozwija się w 40 procentach, a do 6 r. ż. - w 80 procentach.

Noworodek rodzi się z około 100 miliardami aktywnych komórek mózgowych. Tworzą one około 50 bilionów połączeń z innymi komórkami.

 

W pierwszym miesiącu życia z każdą sekundą przebywa trzy miliardy połączeń synaptycznych. W ten sposób w ośmiomiesięczne niemowlę dysponuje aż tysiącem bilionów takich połączeń. Liczba ta zacznie się zmniejszać, jeśli dziecko nie znajdzie się pod wpływem bodźców, które będą angażować jego zmysły.

 

Dlatego tak istotne jest, by już wtedy, gdy maluch pojawi się na świecie, stymulować jego rozwój. Oto, jak można to robić.

 

Zabawy "paluszkowe"

 

Od pokoleń znane są zabawy: "idzie rak", "sroczka", "ważyła kokoszka kaszkę ważyła", "idzie kominiarz po drabinie". Wielu rodziców bawi się w ten sposób ze swoim dzieckiem, często nawet nie mając świadomości jak ten sposób aktywności mocno stymuluje mózg malucha.

 

Korzyści wynikające z tego rodzaju zabaw to:

  • lepsza sprawność manualna dziecka,

  • rozwój umiejętności komunikacyjnych,

  • nawiązanie z dzieckiem pozytywnego kontaktu emocjonalnego,

  • nauka nowych słów.

 

Czytanie bajek

 

Dziecko, któremu czytane są bajki ma później znacznie bogatszy zasób słownictwa. Potrafi także pięknie formułować własne myśli. Bogactwo języka literackiego sprawia, że maluszek poznaje różne formy wypowiedzi, rodzaje słownictwa, zaznajamia się z gramatyką i (później) też z pisownią. Systematyczne czytanie to bardzo istotny element w pracy nad rozwojem pociechy, ponieważ dzięki kontaktowi ze słowem pisanym, dziecko może poznać o wiele bardziej złożone konstrukcje językowe niż te, występujące w mowie.

 

Bez względu na wykształcenie rodziców, maluch nie uświadczy w języku mówionym takiej obfitości wyrażeń, zwrotów i interesujących określeń, jak w przypadku języka pisanego.

 

Czytanie dziecku na głos wyrabia kolejną zdolność jaką jest koncentracja. Co więcej, poświęcanie maluchowi czasu na wspólne czytanie to szansa zacieśnienia więzi oraz sposób okazania zainteresowania i troski.

 

Bujanie maluszka

 

Wielu rodziców, by uspokoić płaczące niemowlę, podejmuje próby jego bujania. Bujanie uspokaja, ponieważ maluch pamięta ten ruch jeszcze z życia prenatalnego. Gdy przypomina mu się ten błogi stan, gdy był w brzuchu mamy, zaczyna odczuwać bezpieczeństwo.

 

Odpowiednie kołysanie ma wpływ na rozwój połączeń neuronalnych, co może pomóc w zwiększeniu potencjału intelektualnego dziecka. Co więcej, te maluchy, które są bujane, szybciej rozwijają się pod względem motorycznym: siadają, raczkują czy stawiają swoje pierwsze kroki.

 

Słuchanie muzyki

 

25 proc. matek przyznaje się do tego, że regularnie słucha muzyki z maluszkiem. Jest to czynność, która przyczynia się do rozwoju zmysłu słuchu, uspokaja dziecko, polepsza nastrój. Kontakt z muzyką pozwala na nabycie umiejętności rozróżniania pełnej gamy dźwięków.

 

Okazuje się, że dzieci słuchające muzyki w okresie prenatalnym i w okresie niemowlęcym, mogą nauczyć się grać na instrumencie ze słuchu już w 2 roku życia.

 

Słuchanie muzyki ma ogromny wpływ na rozwój lewej półkuli mózgu, co ułatwia zdobywanie umiejętności związanych z:

  • rozróżnianiem dźwięków,

  • poczuciem czasu,

  • liczeniem,

  • ekspresją językową.

 

To tylko kilka sposobów na to, by pobudzić rozwój dziecka w zaciszu domowym. Systematyczna stymulacja przyniesie wiele korzyści w kolejnych latach życia malucha.

 

Zobacz też:

 

Bibliografia:

A. Mac, Stymulowanie rozwoju dziecka w okresie niemowlęcym w doświadczeniach matek, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, [w:] Dobrostan a edukacja, Wydawnictwo Naukowe NeuroCentrum.

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć