Problem 2,5 letniej Oli z mówieniem "gdzie"
Witam!
Moja 2,5-letnia córka nigdy nie miała problemów z mówieniem. Ostatnio (ok.3 dni) zamiast mówić "gdzie" zacina się i powtarza tylko "dygydygydygy" kiedy nie może powiedzieć tego wyrazu płacze i mówi, że nie umie mówić...
Martwię się, bo ją to bardzo irytuje i smuci, szczególnie że jest na etapie ciągłego zadawania pytań i widzą ze ją to ogranicza. Co robić w tej sytuacji? Czy to jest normalne? Dodam, że wcześniej mówiła to słowo normalnie.
Pytanie przesłała Pani Paulina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Paulino,
być może problemy Córeczki związane są z ustaleniem się dominacji ręki, oka i ucha. Nie należy lekceważyć tych problemów, a starać się zaradzić zanim się utrwalą.
Zachęcam aby:
1. Codziennie (20 minut, w słuchawkach) program "Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl. Program oparty jest o słuchanie przedłużonych w czasie sylab i powtarzanie.
2. W celu odejścia od sytuacji samodzielnego mówienia - powtarzanie i "czytanie" sylab - program "Kocham czytać" - www.we.pl . Mówimy - "czytaj", a nie powtarzaj!!!
3. Całkowity zakaz oglądania telewizji i korzystania z komputera.
4. Ograniczenie/całkowite wyeliminowanie słodyczy.
5. Odpowiednia ilość snu i ruchu na świeżym powietrzu
Jeśli Córeczka ma skrzyżowaną dominację stronną zachęcam także do ćwiczeń pamięci sekwencyjnej (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska