Lęk separacyjny
Witam. Mój syn ma 7lat i poszedł do pierwszej klasy. Od początku bał
się zostać w szkole beze mnie. Musiałam być na każdej przerwie. Potem
wchodziłam z nim na pierwsza lekcję, a na drugiej jak zostawał to uciekałam do domu. Mówił mi, że na początku jak zobaczył, że mnie nie ma to rozpłakał się, a potem było już w porządku. Jak przyjeżdżałam po niego po lekcjach to był zadowolony i chciał jeszcze zostawać na dodatkowe zajęcia. Po przerwie świątecznej syn zaczął mnie pilnować i teraz na żadną lekcje nie chce wejść beze mnie. Dodam, że synek zawsze był dzieckiem lękliwym, bał się obcych, nowych sytuacji i miejsc. Do przedszkola chodził tylko rok i na krótko. Przebywał z dziećmi młodszymi. Nie miał kontaktu z rówieśnikami. Wychowywany był pod kloszem. Teraz każde nowe miejsce i sytuacja budzi lęk. On chce iść
na karate, ale kiedy tam idziemy i ma wejść beze mnie na salę to rezygnuje i płacze. Zmniejszył mu się też apetyt, często ma mdłości. Jesteśmy pod opieką psychologa, zaczęliśmy uczęszczać na treningi biofeedback, ale co robić dalej? W jaki sposób ma realizować obowiązek szkolny? Na razie z nim chodzę do szkoły, ale co będzie jak będę musiała wrócić do pracy? Jak mam teraz postępować?
Pytanie przesłała Pani Agnieszka

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Agnieszko,
Przede wszystkim zastanawiam się dlaczego pisze pani do mnie będąc jednocześnie pod opieką psychologa? Ciekawi mnie czego Pani oczekuje? W moim odczuciu to temat do pracy z psychologiem, który prowadzi dziecko i Panią. W moim odczuciu warto pomyśleć o wsparciu psychoterapeutycznym i mam nadzieję, że takie Pani ma poza biofeedbackiem. W mailu wskazuje Pani kilka przyczyn, które mogą stanowić podstawę objawów dziecka, np. chowanie pod kloszem, obecność na przerwach, chodzenie z dzieckiem do szkoły, brak kontaktów z rówieśnikami, krótki pobyt w przedszkolu – dużo się zadziało i myślę, że teraz dużo powinno się wydarzyć by pomóc dziecku zbudować nowe doświadczenie. Dobrym pomysłem byłoby poszukanie grupy terapeutycznej, która będzie pracowała z lękiem. Proszę poszukać w poradniach – prywatnych i państwowych. Dobrym pomysłem mogłaby okazać się również bajkoterapia – w pierwszej kolejności jednak proszę korzystać z pomocy własnego psychologa.
Pozdrawiam
Marta P.