2,5-latek notorycznie trzaska drzwiami
Witam,
od ok 2-3 miesięcy mój prawie 2,5-letni syn notorycznie i przy każdej okazji otwiera i zamyka drzwi, lubi też trzaskać szafkami i szufladami. Ostatnio nawet mniej bawi się zabawkami na rzecz trzaskania drzwiami. Kiedy pytam go, dlaczego to robi, odpowiada, że lubi i nic więcej nie jestem w stanie od niego wyciągnąć. Dość łatwo jest go odciągnąć od tej zabawy, ale w chwilach, kiedy zajmuje się sam sobą, często do tego wraca. Czasami, kiedy nie pozwolimy mu zamknąć drzwi, wpada w złość i płacze. Jest to bardzo uciążliwe, zwłaszcza, że trwa od tak długiego czasu i nie przechodzi. Ponadto, mam wrażenie, że może u niego występować nadwrażliwość dotykowa, bo pomimo że lubi się przytulać, niezbyt lubi być głaskany po plecach. Często też bawi się w głaskanie nas po rękach i wydaje się, że to lubi. Poza tym rozwój przebiega prawidłowo. Bardzo ładnie się komunikuje, zadaje dużo pytań, chociaż mówi jeszcze o sobie w 3 os. W kontaktach z rówieśnikami jest raczej nieśmiały i trochę lękliwy, ale obserwuję, że staje się coraz bardziej pewny siebie i obserwuje inne dzieci, czasami (dość nieśmiało) próbuje się włączać do zabawy innych. Kiedy był młodszy, był typem wrażliwca, często płakał, potrzebował bycia na rękach. Bardzo proszę o radę czy może mieć to związek z integracją sensoryczną, a jeśli nie, to gdzie najlepiej szukać powodów takiego zachowania. Pozdrawiam serdecznie.
Justyna

Renata Machalska - terapeuta integracji sensorycznej
Renata Machalska
terapeuta integracji sensorycznej
Odpowiedź:
Dzień dobry,
bardzo dobrze, że zwraca Pani uwagę na wszystkie zachowania swojego dziecka i szuka w tym obszarze informacji.
W pierwszej kolejności proponuję Pani konsultację psychologiczną. Jeśli trzaskanie drzwiami jest zachowaniem, które pojawia się, jak Pani podaje - w chwilach gdy syn zajmuje się sobą, psycholog  powinien przedstawić sposoby radzenia sobie w takich sytuacjach (także w napadach złości).
Jeśli chodzi o Pani podejrzenia o problemy w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych: nadwrażliwości dotykowa, nadmierna płaczliwość, potrzeba bycia na rękach, gdy dziecko było młodsze - proponuję wizytę u Terapeuty Integracji Sensorycznej. Radziłabym także, aby powiedzieć podczas pierwszego spotkania z terapeutą o problemie trzaskania drzwiami - być może problem ma podłoże sensoryczne, zawsze lepiej to sprawdzić. Bardzo możliwe, że Pani czujność pozwoli na szybkie podjęcie działań mających na celu poprawę zachowań syna.
Pozdrawiam serdecznie
Renata Machalska
Terapeuta SI