5-latki "mamlą" podkoszulek, gryzą ręce, bawią się butami
Witam,
mam w przedszkolu troje dzieci, które cały czas wkładają do buzi podkoszulki, sukienki i je "mamlą". Jeśli tego nie robią, ściągają buty i je zakładają około 20-30 minut w kółko - w każdym wolnym momencie od zabawy (w czasie jedzenia, w czasie zajęć dydaktycznych). Dodatkowo "mamlą" i gryzą swoje ręce, jedno dziecko aż do krwi i ma opuchniętą każdą kostkę na ręce i czerwoną, inne wkłada całą rękę do buzi i nie ma odruchu wymiotnego. Dzieci te są pogodne, łatwo nawiązują znajomości, nie stresują się bardziej niż inne. Sytuacje powyższe mają również miejsce w trakcie swobodnej zabawy na dywanie lub relaksacji, jak dziecko jest całkowicie zrelaksowane i "nie musi" nic robić na polecenie nauczyciela. Nadmienię, że dzieci te nie biją innych i mówią normalnym tonem i zachowują się dobrze. Nie jest im nigdy zwracana uwaga na to zachowanie. Dzieci chętnie wchodzą do grupy, niechętnie z niej wychodzą. Przytulają się do nauczycielki, nawiązują normalne relacje z rówieśnikami, z paniami. Czy są to zaburzenia sensoryczne i jakiego rodzaju? W jaki sposób należy z dzieckiem pracować w przedszkolu? Jakie wskazówki mam przekazać rodzicowi?
Agnieszka

Renata Machalska - terapeuta integracji sensorycznej
Renata Machalska
terapeuta integracji sensorycznej
Odpowiedź:
Dzień dobry,
niewątpliwie dzieci, które Pani opisuje potrzebują konsultacji z zakresu Integracji Sensorycznej.
W oparciu o informację dotyczącą ciągłego żucia podkoszulka i gryzienia rąk można przypuszczać, iż poszukują one dodatkowych bodźców dotykowych.
Terapeuta Integracji Sensorycznej przeprowadzi z rodzicem szczegółowy wywiad oraz Arkusz Obserwacji, w oparciu o który dokładnie określi, na czym koncentrować się będzie terapia.
W "Zaleceniach do pracy z dzieckiem", które powinny znaleźć się w Diagnozie wskaże też, jakiego rodzaju aktywności można wykonywać w warunkach domowych, bądź przedszkolnych.
Co do zabawy butami: nie mam dokładnych informacji, czy jest to tylko "nawykowe" zakładanie butów, czy może jest to silne ich naciąganie z mocnym dociskiem stopy w bucie, a później ich ściąganie?
Gdyby tak było, mogłoby to świadczyć o potrzebie silnego docisku, konieczności wkładania dużego nakładu siły w cały proces zakładania i zdejmowania butów - problemy z dotykiem, czuciem głębokim (propriocepcją). Terapia SI znalazłaby wtedy i tutaj swoje zastosowanie.
Może się też okazać, iż jest to tylko nawyk, nad którym trzeba pracować i być może wcale nie wynika z problemów w obszarze SI.
Mam nadzieję, że Pani pomogłam.
Pozdrawiam serdecznie
Renata Machalska
Terapeuta SI