Zaawansowane płaskostopie
Witam,
niepokoi mnie stan stóp mojej 9-letniej bratanicy - jej kostki już są mocno pochylone, a wręcz jakby się przesunęły w dół. Dziewczynka była u ortopedy, miała nosić wkładki, ale rzadko z nich korzysta. Jej siostra już podobnie stawia stopy. Jakie będą konsekwencje braku wkładek oraz co jeszcze można zrobić? Czy jest szansa zrehabilitować stopy, aby wróciły do "normalności"? Proszę o odpowiedź.
Magda

Mgr Wojciech Dutka - Fizjoterapeuta
Mgr Wojciech Dutka
Fizjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam,
nie potrafię Pani odpowiedzieć jakie mogą być konsekwencje braku wkładek ortopedycznych, nie spotkałem się dotąd z badaniami, które potwierdziłyby skuteczność ich stosowania, znalazłem natomiast doniesienia o ich szkodliwości. Trudno mi powiedzieć jaka jest szansa na poprawę - trzeba dokonać dokładnej analizy kinezjologicznej postawy dziewczynki. Być może, jeśli u źródła tego zaburzenia jest np. niewłaściwe scentrowanie stawu biodrowego, to należy rozważyć odpowiedni sposób fizjoterapii - być może tu jest szansa pomocy. Jeśli jest możliwość to powinno sprawdzić się stan stóp rodziców, babci itd. Jeśli znaczącą rolę odgrywa tu czynnik genetyczny w postaci bardziej wiotkiego aparatu torebkowo-więzadłowego to sytuacja jest na pewno bardziej skomplikowana, jeśli chodzi o możliwości leczenia. Podsumowując, potrzebna jest dokładna globalna analiza postawy i sposobu poruszania się dziecka.
Pozdrawiam
Wojciech Dutka