Płaskostopie u 18-miesięcznego dziecka
Moja 18-miesięczną córeczka ma płaskostopie. tzn ma bardzo płaskie stopy od spodu. Od pewnego czasu, co jakiś czas dziecko chodzi na palcach. Pediatra mówi, że tak można \" ćwiczyć \" płaskostopie... ale nie znalazłam żadnego artykułu, który by potwierdzał taką teorię. Czy jest to możliwe??? Moja córka robi 2-3 kroczki na palcach i dalej idzie normalnie i tak kilka razy dziennie. Gdy córka chodzi na boso nie zauważyłam tego - jedynie w butach ortopedycznych - obcas Thomasa, twardy zapiętek, wkładka profilowana. Dodam tylko, że córeczka ma koślawe kolanka - 5% koślawości.
Kinga

Mgr Wojciech Dutka - Fizjoterapeuta
Mgr Wojciech Dutka
Fizjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam serdecznie,
stwierdzenie płaskostopia u dziecka osiemnastomiesięcznego jest dla mnie bardzo ryzykownym zadaniem, które może dać wysoce niemiarodajny wynik.  Po pierwsze dlatego, iż stopa dziecka w tym wieku posiada dość dużą podściółkę tłuszczową na podeszwowej stronie stopy. Rolą tej podściółki jest ochrona chrząstek wzrostowych w obrębię stopy w trakcie fazy obciążenia. Druga sprawa to fakt, że mniej więcej do końca 3-go roku życia kości piszczelowa, skokowa i piętowa nie są ustawione w pionie w jednej osi całkowicie prostopadłej w stosunku do podłoża. W pewnym sensie w tym wieku zawsze możemy zauważyć "płaskostopie" u każdego dziecka. Natomiast biomechanika stopy oraz mechanizm jej pracy w trakcie chodu NIE POWINIEN BYĆ USZTYWNIANY! Usztywnianie stopy "odbiera" jej naturalny trening! Podobne pytanie padło wcześniej w jednym z listów od rodziców (można zapoznać się z odpowiedzią, tam odpowiedź była podobna). Wiec jeśli uwolni Pani stopę, umożliwi Pani córeczce naturalną formę stymulacji stopy oraz trening sklepienia podłużnego i poprzecznego. Natomiast jeśli chodzi o chodzenie na palcach, to nie można tego mylić z chodzeniem na boso, gdyż  chodzenie na palcach najprawdopodobniej jest skutkiem lub kompensacją istniejącego gdzieś w innym miejscu zaburzenia. Być może w przypadku Pani córeczki, jest to "obrona" przed usztywniającym działaniem buta ortopedycznego, wkładki, itp. To co doradzam Rodzicom w takiej sytuacji to w pierwszej kolejności uwolnienie stopy! Po kilku tygodniach od uwolnienia stopy proszę napisać co Pani zaobserwowała, wtedy spróbuję doradzić co dalej powinniśmy spróbować zrobić.
Pozdrawiam
Wojtek Dutka