Dysleksja u 8-latka z przewagą zaburzeń funkcji słuchowych
Dzień dobry Pani Profesor,
bardzo proszę o poradę w kwestii doboru ćwiczeń i formy terapii dla 8-latka (2 klasa szkoły podstawowej) z dysleksją - tak jak pisałam w tytule - po wykonaniu testu SWM dla 6-latków w sferze funkcji słuchowych Antek jest na poziomie 4-latka. Pozostałe funkcje są dość dobrze wystymulowane choć funkcje wzrokowe niepokoją mnie ze względu na problemy z nauką języka obcego, gdzie ( niestety pomimo założeń metodologicznych i zdrowego rozsądku w klasie drugiej dzieci są uczone pisania po angielsku...) Antoś nie radzi sobie z zapamiętaniem pisowni słów angielskich, ani nawet ich odwzorowywaniem - często je myli (myślę, że to oprócz niedostrzegania szczegółów również problem koncentracją). Bardzo proszę o podanie mi nazw pomocy i pozycji terapeutycznych, które pomogą mi stworzyć dobrą drogę pracy terapeutycznej z Antkiem- skierowanej głównie na funkcje słuchowe (jednakże zdaję sobie sprawę, że wszystkie sfery musza być stymulowane).
Serdecznie dziękuję za pomoc. Dodam, że słuch fizjologiczny i fonematyczny jest w normie.
Pozdrawiam,
Kamila

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kamilo,
rozumiem, że Antoś ma także problem z czytaniem i pisaniem w języku polskim. Konieczne jest sprawdzenie jakie jest tempo czytania, czy nie występuje głoskowanie/literowanie i czy podczas czytania chłopiec nie domyśla się znaczenia wyrazów.
Jeśli tempo czytania jest słabe warto zastosować K. Sedivy "Czytanie programowane" (www.we.pl).
Funkcje słuchowe najpierw warto poćwiczyć poprzez uważne słuchanie i zapamiętywania informacji linearnych; Grzegorz Kasdepke "101 zabawnych historyjek, które pozwalają zrozumieć znaczenie niektórych powiedzeń". Po przeczytaniu przez dorosłego każdej historyjki zadaniem dziecka jest wyjaśnić znaczenie każdego związku frazeologicznego (powiedzenia).
Funkcje wzrokowe: Naśladowanie układu linearnego ułożenia klocków. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej na materiale atematycznym (układanie wzorów z klocków A. Bala Czarne czy białe? (www.arson.pl) lub Układanki prawo i lewopółkulowe (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ćwiczenia ortograficzne,  J. Cieszyńska, M. Korendo, Słownik ortograficzny cz. 1 (www.we.pl). Zapamiętywanie obrazu graficznego 20 wyrazów w ciągu tygodnia (wyrazy zawierające litery u, ó, ch, h, ż, rz, ę, ą) należy wydrukować czcionką Arial (14 pkt). Po tygodniowym treningu w "fotografowaniu"  (zapamiętywaniu globalnym) wyglądu wyrazu należy sprawdzić umiejętność zapisu. Wyrazy prawidłowo zapisane są usuwane z listy i wpisywane nowe.
Są jeszcze ćwiczenia  percepcji słuchowej (M. Korendo. K. Sedivy - "Percepcja słuchowa" - www.arson.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska