Droga Pani Kamilo,
rozumiem, że Antoś ma także problem z czytaniem i pisaniem w języku polskim. Konieczne jest sprawdzenie jakie jest tempo czytania, czy nie występuje głoskowanie/literowanie i czy podczas czytania chłopiec nie domyśla się znaczenia wyrazów.
Jeśli tempo czytania jest słabe warto zastosować K. Sedivy "Czytanie programowane" (www.we.pl).
Funkcje słuchowe najpierw warto poćwiczyć poprzez uważne słuchanie i zapamiętywania informacji linearnych; Grzegorz Kasdepke "101 zabawnych historyjek, które pozwalają zrozumieć znaczenie niektórych powiedzeń". Po przeczytaniu przez dorosłego każdej historyjki zadaniem dziecka jest wyjaśnić znaczenie każdego związku frazeologicznego (powiedzenia).
Funkcje wzrokowe: Naśladowanie układu linearnego ułożenia klocków. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej na materiale atematycznym (układanie wzorów z klocków A. Bala Czarne czy białe? (www.arson.pl) lub Układanki prawo i lewopółkulowe (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ćwiczenia ortograficzne, J. Cieszyńska, M. Korendo, Słownik ortograficzny cz. 1 (www.we.pl). Zapamiętywanie obrazu graficznego 20 wyrazów w ciągu tygodnia (wyrazy zawierające litery u, ó, ch, h, ż, rz, ę, ą) należy wydrukować czcionką Arial (14 pkt). Po tygodniowym treningu w "fotografowaniu" (zapamiętywaniu globalnym) wyglądu wyrazu należy sprawdzić umiejętność zapisu. Wyrazy prawidłowo zapisane są usuwane z listy i wpisywane nowe.
Są jeszcze ćwiczenia percepcji słuchowej (M. Korendo. K. Sedivy - "Percepcja słuchowa" - www.arson.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska
Komentarze