Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Zaburzenia koncentracji i rozumienia niektórych poleceń u dziecka

Dzień Dobry Pani Profesor,

moje pytanie dotyczy Naszego 3,5-letniego synka.
Antoś jest żywym, bardzo kontaktowym i wesołym dzieciakiem. Nie ma problemu z adaptacją w nowym środowisku. Chętnie chodzi do przedszkola, spotyka się z ludźmi. Bawi się z dziećmi. Z mową problem jest natomiast (choć nie zawsze) z wykonywaniem zadań, ćwiczeń, ćwiczeń manualnych. Tzn. Antoś to wykonuje w przedszkolu, lecz to bardziej kwestia przymusu niż przyjemności. Dodatkowo zdarzają się problemy z koncentracją, rozumieniem poleceń (przede wszystkim takich, które go nie interesują). Pracujemy z Nim u Pani logopedy jak i Pani psycholog w ośrodku Krakowskim przy Grochowskiej (Metoda Krakowska) Jednak chciałbym też poznać Pani opinię. Proszę o poradę w powyższej kwestii. Z góry bardzo dziękuje za pomoc.

Jarek
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Drogi Panie Jarku,

 

opisane przez Pana objawy są charakterystyczne dla kilku jednostek opisujących zaburzony rozwój mowy. Może to być;
- alalia (brak rozwoju mowy),
- zespół Aspergera,
- zagrożenie dysleksją.
Prowadzący terapeuta z pewnością wskazał przyczynę zaburzonych zachowań.
Proszę wnikliwie spojrzeć na zachowanie Synka w domu, czy występują  zachowania manipulacyjne, czy Chłopiec wymusza na domownikach zachowania dla niego atrakcyjne. Czy przypadkiem winy za brak koncentracji nie ponoszą media.
Manipulowanie dorosłymi silnie wskazuje na spektrum zespołu Aspergera.  Wybiórcze rozumienie poleceń jest taką manipulacją.

Włączony telewizor w tle, gdy dziecko się bawi powoduje bardzo poważne skutki w poziomie koncentracji i budowaniu języka.

Jeśli dziecko nie wykonuje niektórych poleceń, to nie dlatego, że tych wybranych nie rozumie, ale dlatego, że ich nie chce zrobić. Czyli rozumie.To nie jest roblem z mową, ale z wychowaniem.


Oto lektury na temat wpływu mediów na brak koncentracji:

 Michel Desmurget, (2012) Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca


Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper

 

Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion

 

Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.

 

Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

 

Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014) Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls
 

 

Artykuły w Internecie:
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,18148052,Tablet_nie_nauczy_dziecka_mowic_ani_nawiazywac_kontaktow.html

http://mataja.pl/2014/06/czy-wiesz-jak-telewizor-puszczony-w-tle-dziala-na-twoje-dziecko/

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: metoda krakowska, nauka mówienia

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć