Dziwne ruchy 4-latka
Dzień dobry,
mam problem z 4-letnim synkiem. Chodzi o jego zachowanie w trakcie zabawy. Wygląda to trochę jakby z powodu emocji, przynajmniej początkowo tak było. Ostatnio robi to nawet jak nie ma emocjonalnych podstaw (tak mi się wydaje). Wygląda to tak jakby bezdźwięcznie krzyczał z całej siły, przy tym tupie nogami lub macha rekami. Można to jednak skontrolować, kiedy proszę, by przestał to przestaje. Nie jest to chyba wiec jakiś atak. Problem staje się tym większy, że mam w domu córcię 13-letnią i brata, którego wychowuję z powodu ciężkiej choroby mojej mamy (również 13 lat), w związku z tym cały czas gra telewizor, komputer, Internet, gierki itd. Próbowałam im ograniczyć, ale spotykam się ciągle z potężnym buntem, bo ich koledzy tez ciągle grają albo odwiedzają portale społecznościowe itd. Mam wrażenie, że ma to duży wpływ na mojego małego synka, który uwielbia patrzyć jak grają i czasami też gra, za to niechętnie rysuje i się uczy (chodzi do zerówki, jestem w Anglii). Kompletnie nie wiem jak pogodzić rozwój 4-latka z życiem dorastających 13-latków. I czy w ogóle słusznie się domyślam, że to jest przyczyna tego dziwnego zachowania. Bardzo proszę o jakąś poradę.
Agnieszka

Renata Trojan - Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Renata Trojan
Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
na podstawie Pani opisu trudno jednoznacznie określić przyczynę niepokojących zachowań synka. Koniecznie proszę osobiście skonsultować się z dobrym psychologiem dziecięcym, który zbierze dokładny wywiad od Pani na temat rozwoju chłopca i sposobu jego funkcjonowania zarówno w domu, jak i w zerówce. Psycholog, podczas wizyty, będzie miał również możliwość dokonania obserwacji zachowań synka. Dzięki temu będzie mógł postawić diagnozę i zasugerować odpowiednie postępowanie wobec dziecka.
Równocześnie zachęcam do stawiania granic swoim nastolatkom i do uwrażliwiania ich na potrzeby innych. To, że ich rówieśnicy korzystają z atrakcji wirtualnego świata, nie musi oznaczać, że również oni mają to robić bez żadnych ograniczeń. Tym bardziej, że przypuszcza Pani, że niekorzystnie wpływa to na zdrowie i prawidłowy rozwój najmłodszego dziecka. Również dla samych nastolatków nie jest dobre spędzanie wielu godzin przed komputerem. To Pani jest osobą dorosłą w domu i powinna ustalić panujące w nim zasady. Tak, aby były korzystne dla wszystkich domowników.
Pozdrawiam i życzę powodzenia,
Renata Trojan