3-letnia dziewczynka mówi po swojemu
Szanowna Pani Profesor,
bardzo proszę o pomoc. Mam 3-letnią córeczkę, ma bardzo dobry kontakt z dziećmi, zaczęła chodzić do prywatnego przedszkola (zalecenie pani logopedy). Córka mówi zdaniami, ale ciężko ją nam zrozumieć, co prowadzi do jej złości. Zdania są melodyjne, tzn. słychać początek, koniec i wiadomo czy to pytanie czy twierdzenie. Tyle że jej rozmowa to takie "eeeyynyny", bardziej przypomina to coś takiego. Nie chce powtarzać po nas.
Dopiero od jakiś 3 miesięcy pyta: "Co to"? Jako matka odnoszę wrażenie, iż ma jakąś blokadę, wstydzi się. Staram się ją zachęcać, chwalić. Umie powiedzieć, np. "gdzie jest tata?", "to moje", ale już nie powie "piciu" a "biciu", "chodź tu" to "toć", kotek to "miał" i powie mama, ciocia, kuku, tata, baba, ała, cześć, papa, dzieci, nie mam, ja te(ż)... Reszta to dość niezrozumiałe słowa. Czuję, że zawiodłam jako matka, że popełniłam błąd... U nas zawsze, odkąd się urodziła, grał telewizor. Dziecko często oglądało bajki na Youtubie w różnych językach... Proszę mi powiedzieć, jak mogę naprawić swoje błędy, gdzie ewentualnie mogę zgłosić się z prośbą o pomoc. Panie w przedszkolu mówią, że dzieci bardzo dobrze dogadują się z córeczką, z resztą ona chodzi tam bardzo chętnie. Rozumie wszystko, co się do niej mówi, czasem ignoruje.
Kinga

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kingo,
to ostatnia chwila, by naprawić błędy. Aby pokazać Pani jak pracować, warto udać się do najbliższego Pani miejsca zamieszkania terapeuty Metody Krakowskiej (www.szkolakrakowska.pl). Koniecznie trzeba natychmiast zastosować Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Terapeuta także dobierze inne ćwiczenia:
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.centrummetodykrakowskiej.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl)  - bardzo ważna stymulacja artykulacji i odblokowanie niechęci do powtarzania.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska