Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Brak wyobraźni i pamięci długotrwałej u dziecka 6-letniego

Witam,

mam problem z moim 6-letnim synem, mieszkamy za granicą, od samego początku synek był przyzwyczajony do dwóch języków, zaczął wprawdzie późno mówić, ale teraz już czyta. Nauczycielka mówi, że jest inteligentny, ale on nie potrafi nic zrobić bez nauczyciela, musi cały czas siedzieć i pilnować, aby robił zadanie, inaczej zaczyna rozpraszać inne dzieci. Nie potrafi mówić płynnie po polsku, wtrąca angielskie słowa, ale nie potrafi nawet po angielsku czegoś opowiedzieć lub wymyślać, ogólnie jest bardzo aktywny, nie jest w stanie siedzieć w jednym miejscu przez dłuższy okres. Mąż uważa, że nie ma pamięci długotrwałej, wyobraźni, nie wiem, co mam robić, bo chciałabym jakoś mu pomóc, robić z nim w domu jakieś ćwiczenia, ale nie wiem w czym jest problem, czy robię coś nie tak.

Karolina
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Karolino,

 

problem zasadniczy polega na tym, że Synek nie ma opanowanego w pełni żadnego z języków. Myślenie abstrakcyjne (chyba to miał na myśli mąż, mówiąc o wyobraźni) zależy od poziomu funkcjonowania języka.

 

Zadanie Rodziców Polaków polega na udzieleniu dziecku takiego wsparcia, by mogło opanować pełny język, który stanie się podstawą do opanowania języka drugiego.


Oto dowody naukowe:

Paradis, J., Genesee, F., & Crago, M. (2011). Dual Language Development and Disorders: A handbook on bilingualism & second language learning. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing.


Rodzice-migranci nie powinni używać języka kraju przyjmującego komunikując się z dzieckiem. Nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że używanie obcego języka wpływa na lepszą znajomość tego języka u ich dzieci.


Kohnert, K., (2008) Second Language Acquisition: Success Factors in Sequential Bilingualism, ASHA Leader.


Gdy dziecko buduje drugi język na bazie pierwszego, oba języki na tym korzystają. Znaczące ryzyko pojawia się w sytuacji, kiedy dochodzi do utraty pierwszego języka, w szczególności, gdy nie jest on językiem większości.


Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters.


Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się  na fundamencie pierwszego.

 

Nauczyciele anglojęzyczni powinni zadbać o ten język, a Pani i Maż powinniście pracować na systemem języka polskiego. Proszę poszukać pomocy do ćwiczeń w Wydawnictwach: WIR, Edukacyjnym, Arson,.


Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć