Droga Pani Karolino,
problem zasadniczy polega na tym, że Synek nie ma opanowanego w pełni żadnego z języków. Myślenie abstrakcyjne (chyba to miał na myśli mąż, mówiąc o wyobraźni) zależy od poziomu funkcjonowania języka.
Zadanie Rodziców Polaków polega na udzieleniu dziecku takiego wsparcia, by mogło opanować pełny język, który stanie się podstawą do opanowania języka drugiego.
Oto dowody naukowe:
Paradis, J., Genesee, F., & Crago, M. (2011). Dual Language Development and Disorders: A handbook on bilingualism & second language learning. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing.
Rodzice-migranci nie powinni używać języka kraju przyjmującego komunikując się z dzieckiem. Nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że używanie obcego języka wpływa na lepszą znajomość tego języka u ich dzieci.
Kohnert, K., (2008) Second Language Acquisition: Success Factors in Sequential Bilingualism, ASHA Leader.
Gdy dziecko buduje drugi język na bazie pierwszego, oba języki na tym korzystają. Znaczące ryzyko pojawia się w sytuacji, kiedy dochodzi do utraty pierwszego języka, w szczególności, gdy nie jest on językiem większości.
Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters.
Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się na fundamencie pierwszego.
Nauczyciele anglojęzyczni powinni zadbać o ten język, a Pani i Maż powinniście pracować na systemem języka polskiego. Proszę poszukać pomocy do ćwiczeń w Wydawnictwach: WIR, Edukacyjnym, Arson,.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze