Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Wspieranie rozwoju dziecka zagrożonego dysleksją

Pani Profesor,

córeczka aktualnie ma 26 miesięcy. Według skali monachijskiej wszystko wykonuje ponad swój wiek kalendarzowy na 25 miesięcy, 24 lub 26 (oceniana była w wieku 23 miesięcy) z wyjątkiem wieku chodzenia. Córka urodzona została przedwcześnie i doznała obustronnego wylewu 2 stopnia do komór bocznych mózgu. Jestem świadoma, że jest zagrożona m.in. dysleksją, dlatego prowadziłam samodzielnie stymulacje metodą krakowską od wczesnych miesięcy jej życia. Według rodziny i znajomych Amelka rozwija się śpiewająco, bardzo dużo rozumie, można z nią logicznie rozmawiać, pięknie mówi zdaniami. Chodzi sprawnie, dużo biega. Ja jednak wciąż chcę wspierać jej rozwój i chciałam prosić o poradę, jakie zabawy mogą wspierać jej rozwój. Słuchowiska już odpuściłam, bo przyszła na świat siostrzyczka i technicznie ciężko mi to wykonać, ale prowadziłam je bardzo sumiennie przez rok i Amelka dzięki temu bardzo szybko zaczęła mówić. Aktualnie czytamy książeczki "Kocham czytać", różne, naprzemiennie, Amelka bardzo je lubi. Nie czytam tylko tych, które uznałam za zbyt trudne na jej wiek. Proszę o poradę, co jeszcze mogę zrobić, by stymulować rozwój 26-miesięcznego dziecka, które na tym etapie rozwija się prawidłowo. Czy wykluczanie niepasującego elementu z 4 obrazków jest na ten wiek adekwatne? Jakie zadania mogę jej jeszcze dawać?

Ewa
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Ewo,

 

proszę sprawdzić, czy Córeczka potrafi przeczytać sylaby napisane na kartkach, na piasku, pisakiem ścieralnym na wannie, czy plastikowej podkładce. Chodzi o to, by miała Pani pewność, że dziecko rozpoznaje sylaby poza obrazkiem. Wczesna umiejętność czytania jest najlepszym posagiem jaki możemy przekazać dziecku.


Dla dalszego rozwoju ważne jest budowanie kreatywnych tekstów, w Metodzie Krakowskiej - to technika "Dziennika wydarzeń". Wystarczy jedno zdanie każdego dnia, do obrazka, który rysujemy z dzieckiem lub do wklejonego zdjęcia.


Można też poćwiczyć kategoryzowanie: najpierw przedmiotów, potem obrazków, a wykluczanie niepasującego przedmiotu dopiero po ćwiczeniach kategoryzacji. Trzeba rozpocząć od łatwych zadań w naszych pomocach, one są zaznaczone na zielono).


Bardzo dobrym ćwiczeniem umiejętności linearnych, sekwencyjnych (lewopółkulowych) są  "Układanki lewopółkulowe".

 

Serdecznie pozdrawiam Panią i Amelkę
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: dysleksja, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć