Droga Pani Paulino,
córeczka jest już duża i nie będzie łatwo nadrobić straconego czas. Aby się to udało, powinna Pani bardzo intensywnie stymulować rozwój dziecka, co oznacza 2 godziny dziennie zajęć stolikowych (w tym 20 minut z programem słuchowym -koniecznie w słuchawkach), a poza tym w życiu codziennym nieustanne powtarzanie słów, zwrotów i PYTAŃ, które warunkują rozwój mowy dziecka.
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Na stronie www.szkolakrakowska.pl w zakładce "do pobrania" znajdzie Pani artykuły dotyczące dwujęzyczności.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Wśród ćwiczeń rozwojowych bardzo ważne są te stymulujące lewą półkulę mózgu oraz ćwiczenia sprawności manualnej. Proszę obejrzeć zeszyty a. Bali wydane przez Wydawnictwo Arson oraz pomoce do stymulacji rozwoju wydane przez Wydawnictwo WIR.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska
Komentarze