Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Moja 3,5-roczna córka mało mówi

Witam,

moja córeczka ma już 3,5 roczku i potrafi wszystko nazwać, ale niezbyt potrafi składać zdania. Umie powiedzieć "kto to jest?", "gdzie on jest?", "tutaj jest" lub że czegoś chce, ale czasem woli pokazać. Zna cały alfabet po angielsku, a liczy po polsku i po angielsku, zna każdą cyferkę, potrafi wskazać. Mieszkamy w Irlandii, a tata córki jest Irlandczykiem, więc córeczka obcuje na co dzień z dwoma językami. Od początku wszyscy tłumaczyli, że powolny rozwój językowy córki spowodowany jest dwujęzycznością. Nie ukrywam, że córka oglądała od małego mnóstwo bajek, które uwielbiała. Nie wiedząc, że jest to tak negatywne dla dziecka, pozwalałam jej na to, jednak od niedawna dowiedziałam się jakie są skutki oglądania przez dziecko bajek oraz reklam: między innymi powodują brak komunikacji dziecka z innymi ludźmi. Ta teza pasuje idealnie do mojej córki. Widać problem z komunikacja miedzy ludźmi oraz małe zainteresowanie rówieśnikami, z którymi również nie miała kontaktu do prawie trzeciego roku życia. Zakupiłam już książki z płytami "Słucham i uczę się mówić", więc na pewno będę z córka ćwiczyła. Umówiłam się też do logopedy. Mam tylko pytanie: czy będziemy w stanie nadrobić to opóźnienie mowy?

Paulina
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Paulino,

 

córeczka jest już duża i nie będzie łatwo nadrobić straconego czas. Aby się to udało, powinna Pani bardzo intensywnie stymulować rozwój dziecka, co oznacza 2 godziny dziennie zajęć stolikowych (w tym 20 minut z programem słuchowym -koniecznie w słuchawkach), a poza tym w życiu codziennym nieustanne powtarzanie słów, zwrotów i PYTAŃ, które warunkują rozwój mowy dziecka.
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com


Na stronie www.szkolakrakowska.pl w zakładce "do pobrania" znajdzie Pani artykuły dotyczące dwujęzyczności.


Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.


Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).


Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 


Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). 


Wśród ćwiczeń rozwojowych bardzo ważne są te stymulujące lewą półkulę mózgu oraz ćwiczenia sprawności manualnej. Proszę obejrzeć zeszyty a. Bali wydane przez Wydawnictwo Arson oraz pomoce do stymulacji rozwoju wydane przez Wydawnictwo WIR.

 

Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska 

Zobacz inne porady w tematyce: brak mowy, metoda krakowska, dwujęzyczność

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć