Droga Pani Olu,
zarówno zapalenie opon mózgowych jak i uszkodzenie lewego płata czołowego mają wpływ na tempo nabywania systemu językowego. Prawdopodobnie także (koniecznie należy to sprawdzić) Synek ma opóźnione formowanie się dominacji stronnej, a wybór dominującej ręki jest silnie skorelowany z rozwojem artykulacji. W sytuacji tych początkowych trudności bardzo ważne jest podjęcie ćwiczeń tzw. lewopółkulowych (układanki lewopółkulowe, sekwencje, szeregi, wykluczanie ze zbioru).
Zastosowanie programu słuchowego z użyciem słuchawek jest warunkiem skuteczności i musi Pani próbować od 2-minutowych sesji do 5-minutowych, 3-4 razy w ciągu dnia. Od tego kiedy dziecko zacznie mówić zależy cały rozwój intelektualny a więc przyszłość Synka.
Powinna Pani stosować metodę OPOL, czy ZAWSZE w każdej sytuacji używać języka polskiego. Nie wiem, czy te 75%, o których Pani pisała dotyczą Pani użycia języka czy czasu zanurzenia dziecka w języku etnicznym, dlatego podkreślam: Pani nie może mówić do dziecka w języku większości. Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach Kocham czytać i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze