Droga Pani Dagmaro,
podcięcie wędzidełka podjęzykowego stosuje się w wyjątkowych sytuacjach, gdy dziecko nie jest w stanie unieść czubka języka do wałka dziąsłowego i ćwiczenia nie przyniosły efektu.
Brak mowy i problemy z nawiązaniem kontaktu wzrokowego są bardzo niepokojące ponieważ mogą wskazywać na spektrum zaburzeń autystycznych. Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach Kocham czytać i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze
Widze Pani psycholog straszy wszystkich rodziców. Mój syn ma 2,5 roku miał takie same objawy i co? z dnia na dzien wstal i mówi tata chodz tata tam? i zaczelo sie.. Jednemu dziecku latwo przychodzi mowa drugiemu trudniej i prosze nie straszyc autystyką bo czytajac co to za choroba to chyba 98% dzieci ją ma!!
dodany: 2015-06-19 10:04:25, przez: Michał