3-latek niewiele mówi
Witam,
mój syn skończył w październiku 3 latka. Mówi bardzo mało: "mama, baba, nie, mniam mniam", coś w rodzaju "didit", iiiii, a jeżeli nie może wydobyć słowa to coś jest w rodzaju "yyyyy". Rozumie, co się do niego mówi, jeśli czegoś chce to wskazuje paluszkiem. Dodam, że jak chce, aby powtarzał wyrazy za mną to nie patrzy mi w oczy. Mieszkamy za granicą, dokładnie w Irlandii, od 8 lat. Dodam, że synek długo raczkował, a zaczął chodzić jak miał 14 miesięcy. Jest alergikiem, często dostaje wziewy. Do przedszkola nie chodzi. Byliśmy pierwszy raz u logopedy irlandzkiego. Pani powiedziała, że chce go widzieć za miesiąc, bo synek skupia się na jednej rzeczy (bawił się u niej klockami, a jak pokazała mu misia to nie chciał się nim bawić). Nie ma dużego kontaktu z dziećmi, tyle co na placu zabaw czy w tzw. dżungli dla dzieci, i sporadycznie jak gdzieś idziemy w gości. Lubi oglądać bajki, sam układa puzzle, dobiera kształty. Lubi malować i rysować. Rozmawiamy w domu po polsku. Dodam, że tutejsi specjaliści w ogóle nie słyszeli na temat nacinaniu wędzidełka. Proszę o poradę.
Dagmara

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Dagmaro,
podcięcie wędzidełka podjęzykowego stosuje się w wyjątkowych sytuacjach, gdy dziecko nie jest w stanie unieść czubka języka do wałka dziąsłowego i ćwiczenia nie przyniosły efektu.
Brak mowy i problemy z nawiązaniem kontaktu wzrokowego są bardzo niepokojące ponieważ mogą wskazywać na spektrum zaburzeń autystycznych. Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach Kocham czytać i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.  Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska