Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Brak mowy u 27-miesięcznej dziewczynki

Witam

chciałabym uzyskać jakąkolwiek pomoc lub wskazówki dotyczące rozwoju mojej córki. Karolinka ma 27 m-cy i nie mówi. Posługuje się wskazywaniem rączką, paluszkiem, kiwaniem głową i krzykiem. Byłam na konsultacji u neurologopedy i zalecił nam pracę z książką "Moje sylabki" cz.1. Po tych ćwiczeniach Karolinka potrafi wymówić A, O, I. Pani doktor powiedziała, że Karolinka ma bardzo dominująca prawa półkulę, co przejawia się np. w zamiłowaniu do dźwięków, rytmu, bardzo lubi tańczyć. Jest też bardzo nerwowym dzieckiem. Nie lubi jak jej czytam, woli "robić" to sama. W żłobku lubi bawić się sama, jest wycofana, jakiekolwiek prace plastyczne Pani zaczyna robić z nią sama, dopiero później dołącza do innych dzieci. Wiem, że Karolinka bardzo dużo rozumie. Może problem jest też w tym, że zaczęła chodzić dopiero w wieku 22 m-cy? Bardzo proszę o pomoc.

Helena
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Heleno,

 

dziecko, które stawiało swoje pierwsze kroki w wieku 22 miesięcy ma z pewnością zaburzony rozwój i należało podjąć terapię już dużo wcześniej (około 15 miesiąca). "Moje Sylabki" to program na nieco później. Teraz ważny jest program słuchowy: Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków, przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenie NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: brak mowy, prawa półkula

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć