Brak rozwoju mowy u 3,5-latka
Witam serdecznie,
jestem logopedą szkolnym i przedszkolnym. Trafiło do mnie 3,5-letnie dziecko z wodogłowiem, lewostronnym porażeniem mózgowym, niedowidzące (zaburzenie mózgu nie pozwala identyfikować bodźców wzrokowych, nie potrafi korzystać z tego, co widzi). Dziecko nie wstaje, nie chodzi - jedyna pozycja siedząca. Nie próbuje mówić, słyszałam sylabę "ne" (nie - choć używane nie tylko jako zaprzeczenie) i samogłoskę "e". Proszę o pomoc w ustaleniu kierunku rewalidacji logopedycznej.
Jola

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Jolu,
jeśli niedowład występuje po lewej stronie ciała, to oznacza, ze uszkodzenie jest w półkuli prawej, tym samym należy oczekiwać, że lewa półkula odpowiedzialna za przetwarzanie języka nie jest uszkodzona. Trzeba aktywować ośrodki mowy w lewej półkuli za pomocą programu "Słucham i uczę się mówić " (www.arson.pl). Oczywiście bardzo ważna jest rehabilitacja ruchowa, która zmieni funkcjonowanie dziecka. Na ile dziecko będzie zdolne do przetwarzania bodźców wzrokowych, to się okaże po kilku miesiącach terapii. Nie wiem, czy dziecko skupia wzrok na twarzy dorosłego, czy ma wspólne pole uwagi, czy słucha wypowiedzi, to wszystko musi Pani ustalić, a dopiero potem budować program terapii. Wszystkie potrzebne informacje znajdzie Pani w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska