Warszawa

Porady naszych Ekspertów

4-latek nie składa zdań

Witam,

mój syn ma 4 lata, od roku chodzi do przedszkola. Całkiem niedawno zaczął nazywać zwierzęta. Mówi podstawowe wyrazy "mama, tata, chodź", ale każde z nich trzeba od niego wyciągać. Nauczył się na pamięć jak sądzę zdania: "mama daj mi piciu", "mama daj mi ciacho" - czyli to, co jest mu potrzebne. Panie w przedszkolu poinformowały mnie, że nie bawi się z innymi dziećmi, bierze udział w zabawach tanecznych, tylko takie go interesują. Jest żywym, wesołym chłopcem, lubi oglądać bajki. Raz w tygodniu ćwiczy z logopedą, są małe postępy. Neurolog i psycholog mówią, że to kwestia czasu, jak zacznie mówić, ale ja się martwię, że to może być autyzm. Szukając informacji o podobnych dzieciach, wszędzie przewija się ta choroba. Antek za rok powinien iść do zerówki. Na tym etapie jestem przerażona, bo jest daleko w tyle za swoimi rówieśnikami. Lubi liczyć, śpiewać, ale nie składa zdań. Proszę o informację, jak z Antkiem postępować. Dodam, że jest dość niecierpliwym i upartym dzieckiem i długie ćwiczenia mogą się nie udać. Jak z nim ćwiczyć żeby się odblokował? Czy jest jeszcze szansa, że dogoni rówieśników? Dodam, że córka męża rozwijała się podobnie, ok. 5 roku życia zaczęła mówić. Mam jeszcze 2,5-latka, też nie mówi.

Ewelina
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Ewelino,

 

nie może już Pani czekać, powinna Pani przede wszystkim poprosić o diagnozę Antosia w kierunku zespołu Aspergera. Nie podzielam stwierdzeń neurologopedy, że to kwestia czasu. Czterolatek, który nie mówi nie ma szans na rozwój intelektu, jeśli natychmiast nie będzie prowadzona intensywna stymulacja (w domu 2 godziny codziennie przy stoliku). W tego typu zaburzeniach nie chodzi o jakieś mityczne odblokowanie, ale o wyćwiczenie umiejętności. Prawdopodobieństwo skłonności genetycznych jest duże, a to że córka męża zaczęła mówić w 5 roku życia nie oznacza, że z Pani synami to się uda. Należy też sprawdzić jak intelektualnie rozwija się dziecko, które zaczyna mówić w wieku 5 lat, jak będzie uczyło się czytania i pisania i innych umiejętności szkolnych. Fakt, że drugi Synek nie mówi powinien być alarmujący. Może Pani zobaczyć, jak prowadzić terapię korzystając z YouTube na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp),
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl)  i "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowy ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer). Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych, Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych, Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.  Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych".  Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa. Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy. Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.


Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: brak mowy, zespół aspergera

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć