Dziecko nie mówi
Witam, moje dziecko, Filip, ma już 2 lata i 9 miesięcy i na dzień
dzisiejszy jeszcze nie wymawia żadnych słów, byłam z Filipkiem u pani
pediatry - dostałam skierowanie na badanie słuchu - jest wszystko dobrze,
jeszcze czeka mnie badanie psychologiczne, ale bardzo mnie to martwi, czy
poradzi mi Pani coś? Co mnie uspokoi? Serdecznie pozdrawiam, Monia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
uspokoić może Panią tylko natychmiastowe rozpoczęcie stymulacji. Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych program "Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze",  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki
l. pojedyncza", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska