Droga Pani Ewo,
moje doświadczenia, pozwalają mi bardzo sceptycznie patrzeć na stawianie przed dzieckiem zadań emocjonalnych, właściwych dla dzieci starszych. Nie tylko poziom intelektualny jest ważny w wyborze grupy wiekowej, ale właśnie emocje, umiejętność współpracy w grupie, dostosowywanie się do reguł.
Czterolatki nawet cztero i pół latki reagują inaczej, a dzieci, które ukończyły pięć lat odmiennie. To nie tylko kwestia doświadczeń, ale także dojrzewania układu nerwowego. Z tego powodu nie poszukiwałabym sposobów przenoszenia dziecka do grupy starszej.
Nieco zaniepokoił mnie fakt, że w ciągu jednego dnia przerobiła Pani cały podręcznik. Z takiego ćwiczenia nie wynika dla dziecka nic dobrego. Informacje nie mogą być kodowane, bo proces zapamiętywania w pamięci długotrwałej potrzebuje czasu i powtórzeń. Należy pamiętać, że dziecko lepiej uczy się, gdy zadania się zmieniają, gdy aktywność jest różnorodna.
Jeśli Pani uważa, że córeczka ma większe możliwości intelektualne niż pozostałe dzieci, lepiej zorganizować jej dodatkowe zajęcia w Domu Kultury; taniec, sport, szachy dla maluchów, zajęcia z matematyki.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska
Komentarze