Problem z trzylatkiem - mało mówi, nie reaguje na polecenia
Witam,
jestem matką Kubusia, który aktualnie ma 3 latka i 3 miesiące. Kuba jest ogólnie bardzo żywym dzieckiem, ale gdysię na czymś skupi (bajka) to potrafi siedzieć spokojnie. Martwi mnie u niego to, że mało mówi, choć od lutego tego roku, kiedy mówił tylko "mama" albo "tati" jego słownictwo się trochę rozwinęło. Stara się powtarzać, ale tylko te słowa, które on chce. Na przykład, gdy powiem do niego: "powiedz tak" to powie "nie" lub gdy mówię "powiedz pies" to szczeka.
Byłam już z synem u logopedy, laryngologa i psychologa i jak na razie bez żadnych rezultatów. Syn ogólnie lubi towarzystwo, lubi się bawić, ale nie da sobie nic powiedzieć. Jak zabierze komuś zabawkę to potem nie chce oddać i nie da sobie powiedzieć, że to nie jego. Dziś pierwszy dzień w przedszkolu i bez problemu poszedł sam, nie płakał, ale jak wróciłam to była niespodzianka… Panie powiedziały, że syn nie reaguje na polecenia, nic do niego nie dociera, że jak nie było po jego myśli to bił i Panie i dzieci.
Nie wiem, co już robić, jak pracować nad nim, bo w domu, jak go o coś proszę to większość zadań wykonuje. Nie wszystkie, ale wykonuje. Syn ma też młodszą siostrę - 1.5 roku. Może przez to te zachowanie?? Od miesiąca syn też zatyka uszy, jak coś leci w telewizji i są to różne dźwięki nawet nie wysokie. Syn nie cierpi chodzić do lekarza i nie chce tez dawać się zbadać. Do niedawna też miał tak, że patrzył ostro w prawo lub w lewo (same gałki oczne) a potem po chwili szła za oczami głowa. Jak się bawi to przeważnie leży na podłodze a nie siedzi. Nie potrafi się też skupić dłużej na danej rzeczy, tylko na chwile i potem robi coś innego. Bardzo proszę o wskazówki, pomoc. Jak mam postępować, jak pracować nad nim, bo widzę, że go to tez męczy?

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Mamo Kubusia,
opisane przez Panią kłopoty Synka są na tyle poważne, że radzę wizytę u specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak prowadzić terapię. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
W trzecim roku życia dziecko powinno już budować gramatycznie poprawne wypowiedzi, zadawać pytania, a tym samy rozwijać swój intelekt. Tak poważne opóźnienie nabywania języka nie ma żadnego związku z pojawieniem się na świecie młodszej siostry.
Niezwykle ważna jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl), a potem, gdy tylko pojawi się spontaniczne powtarzanie kilku samogłosek lub wybranych wyrażeń dźwiękonaśladowczych należy natychmiast włączyć- "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska